Στην 15η της σεζόν ετοιμάζεται να βαδίσει η Ευρωλίγκα της
σύγχρονης εποχής και όπως φαίνεται, ενηλικιώνεται και ωριμάζει. Με
σταθερά και προσεκτικά βήματα, η κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση της
Ευρώπης αποκτά κύρος, σοβαρότητα, στέρεες βάσεις και προοπτικές. Χρόνο
με το χρόνο κερδίζει περισσότερους φιλάθλους, μεγαλύτερο μερίδιο στην
αγορά, ενώ έχει αρχίσει να αναγνωρίζει και να προσπαθεί να βελτιώνει τα
λάθη της. Με λίγα λόγια, δείχνει πλέον στην πράξη ότι είναι ένας
οργανισμός που δουλεύει και αναπτύσσεται ορθολογικά.
Ο φετινός Ιούλιος στη κρίνεται ιδιαιτέρως σημαντικός (έως και ιστορικός) για την Ευρωλίγκα, η οποία για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια προχώρησε σε τόσο ουσιαστικούς διαλόγους με όλα τα “γρανάζια” της μηχανής της. Η διοργανώτρια έκατσε για πολλές ώρες στο ίδιο τραπέζι με τους παίκτες, τους προπονητές, τις διοικήσεις των ομάδων και γενικά τους φορείς με τους οποίους συνεργάζεται για την προώθηση του προϊόντος της. Πάνω απ' όλα τους άκουσε. Άνοιξε τα αυτιά στους προβληματισμούς, τις ιδέες και τις όποιες διαφωνίες τους. Για ένα 10ήμερο η Βαρκελώνη αποτέλεσε το στρατηγείο, στο οποίο το ευρωπαϊκό μπάσκετ χάραξε την πορεία του.
Τα... σπουδαία προέκυψαν από το πρώτο συνέδριο της Ευρωλίγκας για το μέλλον του αθλήματος, με τη συμμετοχή πάνω από 100 οργανισμών, στο οποίο μεταξύ άλλων αποφασίστηκε η θέσπιση του περίφημου financial fair play από την επόμενη σεζόν.
Το κύριο μέλημα της Ευρωλίγκας είναι η εξάλειψη φαινομένων όπως αυτό της Σιένα, που πλήττουν το κύρος της διοργάνωσης και στην συνέχεια ο όσο το δυνατόν περιορισμός του αθέμιτου ανταγωνισμού. Επί της ουσίας, δηλαδή, ο πρώτος στόχος είναι να συμμετέχουν στην Ευρωλίγκα, ομάδες υγιείς και δομημένες πάνω σε γερά οικονομικα θεμέλια.
Όλοι οι σύλλογοι θα πρέπει ν' αρχίσουν να υπακούν σε συγκεκριμένους κανόνες, με σκοπό να διασφαλίζεται η αξιοπιστία, η διαφάνεια και η οικονομική τους σταθερότητα μέσω ισορροπημένων προϋπολογισμών. Για να μπορέσει, άλλωστε, η διοργάνωση να βγαίνει στην αγορά με αξιώσεις πρέπει να είναι σίγουρη ότι οι ομάδες- μέλη της είναι ικανές να τηρούν τις υποχρεώσεις και τις οικονομικές τους δεσμεύσεων. Μόνο έτσι θα εξασφαλισθεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των διοργανώσεων και η ορθή χρηματοοικονομική τους διαχείριση.
Για να διατηρεί ή να αποκτά το δικαίωμα να αγωνίζεται στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις μια ομάδα, θα πρέπει μέσα από συγκεκριμένους ελέγχους να αποδεικνύει μεταξύ άλλων ότι: δεν έχει κηρυχθεί σε πτώχευση, δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς παίκτες, προπονητές και εργαζόμενους, δεν παρουσιάζει έλλειμμα που να ξεπερνά το 10% του προϋπολογισμού της (ο οποίος θα πρέπει να ανέρχεται τουλάχιστον στα 4 εκατ. ευρώ) και ότι δεν έχει στο ρόστερ της παίκτη του οποίου οι απολαβές θα ξεπερνούν το 65% του συνολικού της μπάτζετ.
Όπως αποδεικνύεται και στο ποδόσφαιρο, βέβαια, είναι εύκολο να μιλάς για financial fair play αλλά δύσκολο να το εφαρμόσεις. Χρειάζεται πολλή δουλειά τόσο από τις ομάδες ώστε να αυξήσουν τα έσοδά τους, όσο και από την Ευρωλίγκα ώστε να αυξήσει τα χρήματα που δίνει στις ομάδες. Το γεγονός πάντως ότι πάρθηκε απόφαση γι' αυτό το ιδιαίτερα φιλόδοξο εγχείρημα, μόνο θετικά μπορεί να σχολιαστεί. Μένει τώρα να το δούμε να παίρνει σιγά σιγά σάρκα και οστά.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΔΕΚΤΗ
Φυσικά, το financial fair play δεν ήταν το μόνο θέμα που απασχόλησε τα μέλη της Ευρωλίγκας. Τέθηκαν επί τάπητος διάφορα ζητήματα σχετικά με την βελτίωση της λειτουργίας της διοργάνωσης και έγιναν προτάσεις οι οποίες είτε απλώς συζητήθηκαν, είτε επέφεραν αλλαγές. Όπως, για παράδειγμα, η πρόταση του Ολυμπιακού σχετικά με τις ημερομηνίες διεξαγωγής των πλέι οφ. Οι «ερυθρόλευκοι» ζήτησαν να διαφοροποιηθεί η προημιτελική φάση όσον αφορά το 3ο, 4ο και 5ο παιχνίδι, τα οποία μέχρι πέρυσι διεξάγονταν σε διάστημα πέντε ημερών (Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή) και μάλιστα με ταξίδι να μεσολαβεί ανάμεσα σε 4ο και 5ο ματς.
Συγκεκριμένα, ο γενικός διευθυντής του Ολυμπιακού, Χρήστος Σταυρόπουλος, έκανε πρόταση (η οποία έγινε δεκτή), τα συγκεκριμένα παιχνίδια να γίνονται Τρίτη-Πέμπτη-Τρίτη, ώστε η επιστροφή των ομάδων στην έδρα αυτής που έχει το πλεονέκτημα για τον πιο πέμπτο και πλέον κομβικό αγώνα της χρονιάς να γίνεται πιο ομαλά. Φανταστείτε ότι μετά το τέταρτο παιχνίδι οι ομάδες έπρεπε σε λιγότερες από 48 ώρες για να μαζευτούν, να ταξιδέψουν και να ξαναβγούν το παρκέ για να παίξουν την πρόκρισή τους στο φάιναλ φορ.
Στο τραπέζι έπεσε και η περίπτωση να διεξάγεται η τελευταία αγωνιστικής του ΤΟΡ 16 ίδια μέρα και ώρα, ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα επιλογής αντιπάλου. Η ήττα της Ρεάλ Μαδρίτης από την Ζαλγκίρις την περασμένη σεζόν έδωσε δικαιώματα για... ψιθύρους, όμως η Ευρωλίγκα απέρριψε το ενδεχόμενο για λόγους τηλεοπτικών δικαιωμάτων και με το επιχείρημα ότι όλες οι ομάδες αγωνίζονται πάντα για τη νίκη.
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΠΑΙΚΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ
Πρώτοι απ' όλους κλήθηκαν να συζητήσουν οι πραγματικοί πρωταγωνιστές του αθλήματος. Πέρα από μια πρωτοποριακή κίνηση, ο διάλογος με τους παίκτες ήταν ουσιαστικός. Η Ευρωλίγκα άλλωστε δίνει πολύ μεγάλο βάρος στα media και κατ' επέκταση στην καλύτερη γνωριμία και όσο το δυνατόν πιο συχνή επαφή του κοινού με τους αγαπημένους τους αθλητές. Εκείνοι, που πολλές φορές νιώθουν να πιέζονται από τις ομάδες τους, είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές του προϊόντος, το οποίο οφείλουν να διαφημίζουν όχι μόνο με τις επιδόσεις και την συμπεριφορά τους, αλλά και μέσα από την πρόθυμη συμμετοχής τους στις ανάγκες του μάρκετινγκ και των media. Από την άλλη, η Ευρωλίγκα τους τόνισε ό,τι θεωρεί βασική προτεραιότητα την 100% διασφάλιση της εργασία τους.
Σε ανάλογα εποικοδομητικό κλίμα έγινε και η συζήτηση με τους προπονητές των ομάδων, από τους οποίους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η ποιότητα του θεάματος και οι χαρακτήρες των ομάδων που συμμετέχουν στη διοργάνωση. Η ευρωλίγκα θέλει τους τεχνικούς σε πρώτο πλάνο και γι' αυτό άλλωστε τους συμπεριέλαβε και πάλι στα διαφημιστικά της σποτ. Το περσινό, άλλωστε, γνώρισε μεγάλη επιτυχία, ενώ αποδείχτηκε και άκρως... προφητικό, μιας και έδειχνε τον Ντέιβιντ Μπλατ ντυμένος καθαριστή να κρυφοκοιτάζει τα συστήματα του Λάσο, τον οποίο και τελικά κέρδισε στον τελικό του φάιναλ φορ του Μιλάνο...
Ο φετινός Ιούλιος στη κρίνεται ιδιαιτέρως σημαντικός (έως και ιστορικός) για την Ευρωλίγκα, η οποία για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια προχώρησε σε τόσο ουσιαστικούς διαλόγους με όλα τα “γρανάζια” της μηχανής της. Η διοργανώτρια έκατσε για πολλές ώρες στο ίδιο τραπέζι με τους παίκτες, τους προπονητές, τις διοικήσεις των ομάδων και γενικά τους φορείς με τους οποίους συνεργάζεται για την προώθηση του προϊόντος της. Πάνω απ' όλα τους άκουσε. Άνοιξε τα αυτιά στους προβληματισμούς, τις ιδέες και τις όποιες διαφωνίες τους. Για ένα 10ήμερο η Βαρκελώνη αποτέλεσε το στρατηγείο, στο οποίο το ευρωπαϊκό μπάσκετ χάραξε την πορεία του.
Τα... σπουδαία προέκυψαν από το πρώτο συνέδριο της Ευρωλίγκας για το μέλλον του αθλήματος, με τη συμμετοχή πάνω από 100 οργανισμών, στο οποίο μεταξύ άλλων αποφασίστηκε η θέσπιση του περίφημου financial fair play από την επόμενη σεζόν.
Το κύριο μέλημα της Ευρωλίγκας είναι η εξάλειψη φαινομένων όπως αυτό της Σιένα, που πλήττουν το κύρος της διοργάνωσης και στην συνέχεια ο όσο το δυνατόν περιορισμός του αθέμιτου ανταγωνισμού. Επί της ουσίας, δηλαδή, ο πρώτος στόχος είναι να συμμετέχουν στην Ευρωλίγκα, ομάδες υγιείς και δομημένες πάνω σε γερά οικονομικα θεμέλια.
Όλοι οι σύλλογοι θα πρέπει ν' αρχίσουν να υπακούν σε συγκεκριμένους κανόνες, με σκοπό να διασφαλίζεται η αξιοπιστία, η διαφάνεια και η οικονομική τους σταθερότητα μέσω ισορροπημένων προϋπολογισμών. Για να μπορέσει, άλλωστε, η διοργάνωση να βγαίνει στην αγορά με αξιώσεις πρέπει να είναι σίγουρη ότι οι ομάδες- μέλη της είναι ικανές να τηρούν τις υποχρεώσεις και τις οικονομικές τους δεσμεύσεων. Μόνο έτσι θα εξασφαλισθεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των διοργανώσεων και η ορθή χρηματοοικονομική τους διαχείριση.
Για να διατηρεί ή να αποκτά το δικαίωμα να αγωνίζεται στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις μια ομάδα, θα πρέπει μέσα από συγκεκριμένους ελέγχους να αποδεικνύει μεταξύ άλλων ότι: δεν έχει κηρυχθεί σε πτώχευση, δεν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς παίκτες, προπονητές και εργαζόμενους, δεν παρουσιάζει έλλειμμα που να ξεπερνά το 10% του προϋπολογισμού της (ο οποίος θα πρέπει να ανέρχεται τουλάχιστον στα 4 εκατ. ευρώ) και ότι δεν έχει στο ρόστερ της παίκτη του οποίου οι απολαβές θα ξεπερνούν το 65% του συνολικού της μπάτζετ.
Όπως αποδεικνύεται και στο ποδόσφαιρο, βέβαια, είναι εύκολο να μιλάς για financial fair play αλλά δύσκολο να το εφαρμόσεις. Χρειάζεται πολλή δουλειά τόσο από τις ομάδες ώστε να αυξήσουν τα έσοδά τους, όσο και από την Ευρωλίγκα ώστε να αυξήσει τα χρήματα που δίνει στις ομάδες. Το γεγονός πάντως ότι πάρθηκε απόφαση γι' αυτό το ιδιαίτερα φιλόδοξο εγχείρημα, μόνο θετικά μπορεί να σχολιαστεί. Μένει τώρα να το δούμε να παίρνει σιγά σιγά σάρκα και οστά.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΔΕΚΤΗ
Φυσικά, το financial fair play δεν ήταν το μόνο θέμα που απασχόλησε τα μέλη της Ευρωλίγκας. Τέθηκαν επί τάπητος διάφορα ζητήματα σχετικά με την βελτίωση της λειτουργίας της διοργάνωσης και έγιναν προτάσεις οι οποίες είτε απλώς συζητήθηκαν, είτε επέφεραν αλλαγές. Όπως, για παράδειγμα, η πρόταση του Ολυμπιακού σχετικά με τις ημερομηνίες διεξαγωγής των πλέι οφ. Οι «ερυθρόλευκοι» ζήτησαν να διαφοροποιηθεί η προημιτελική φάση όσον αφορά το 3ο, 4ο και 5ο παιχνίδι, τα οποία μέχρι πέρυσι διεξάγονταν σε διάστημα πέντε ημερών (Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή) και μάλιστα με ταξίδι να μεσολαβεί ανάμεσα σε 4ο και 5ο ματς.
Συγκεκριμένα, ο γενικός διευθυντής του Ολυμπιακού, Χρήστος Σταυρόπουλος, έκανε πρόταση (η οποία έγινε δεκτή), τα συγκεκριμένα παιχνίδια να γίνονται Τρίτη-Πέμπτη-Τρίτη, ώστε η επιστροφή των ομάδων στην έδρα αυτής που έχει το πλεονέκτημα για τον πιο πέμπτο και πλέον κομβικό αγώνα της χρονιάς να γίνεται πιο ομαλά. Φανταστείτε ότι μετά το τέταρτο παιχνίδι οι ομάδες έπρεπε σε λιγότερες από 48 ώρες για να μαζευτούν, να ταξιδέψουν και να ξαναβγούν το παρκέ για να παίξουν την πρόκρισή τους στο φάιναλ φορ.
Στο τραπέζι έπεσε και η περίπτωση να διεξάγεται η τελευταία αγωνιστικής του ΤΟΡ 16 ίδια μέρα και ώρα, ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα επιλογής αντιπάλου. Η ήττα της Ρεάλ Μαδρίτης από την Ζαλγκίρις την περασμένη σεζόν έδωσε δικαιώματα για... ψιθύρους, όμως η Ευρωλίγκα απέρριψε το ενδεχόμενο για λόγους τηλεοπτικών δικαιωμάτων και με το επιχείρημα ότι όλες οι ομάδες αγωνίζονται πάντα για τη νίκη.
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΠΑΙΚΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ
Πρώτοι απ' όλους κλήθηκαν να συζητήσουν οι πραγματικοί πρωταγωνιστές του αθλήματος. Πέρα από μια πρωτοποριακή κίνηση, ο διάλογος με τους παίκτες ήταν ουσιαστικός. Η Ευρωλίγκα άλλωστε δίνει πολύ μεγάλο βάρος στα media και κατ' επέκταση στην καλύτερη γνωριμία και όσο το δυνατόν πιο συχνή επαφή του κοινού με τους αγαπημένους τους αθλητές. Εκείνοι, που πολλές φορές νιώθουν να πιέζονται από τις ομάδες τους, είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές του προϊόντος, το οποίο οφείλουν να διαφημίζουν όχι μόνο με τις επιδόσεις και την συμπεριφορά τους, αλλά και μέσα από την πρόθυμη συμμετοχής τους στις ανάγκες του μάρκετινγκ και των media. Από την άλλη, η Ευρωλίγκα τους τόνισε ό,τι θεωρεί βασική προτεραιότητα την 100% διασφάλιση της εργασία τους.
Σε ανάλογα εποικοδομητικό κλίμα έγινε και η συζήτηση με τους προπονητές των ομάδων, από τους οποίους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η ποιότητα του θεάματος και οι χαρακτήρες των ομάδων που συμμετέχουν στη διοργάνωση. Η ευρωλίγκα θέλει τους τεχνικούς σε πρώτο πλάνο και γι' αυτό άλλωστε τους συμπεριέλαβε και πάλι στα διαφημιστικά της σποτ. Το περσινό, άλλωστε, γνώρισε μεγάλη επιτυχία, ενώ αποδείχτηκε και άκρως... προφητικό, μιας και έδειχνε τον Ντέιβιντ Μπλατ ντυμένος καθαριστή να κρυφοκοιτάζει τα συστήματα του Λάσο, τον οποίο και τελικά κέρδισε στον τελικό του φάιναλ φορ του Μιλάνο...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου