Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

Βραζιλία «ώρα μηδέν»!

Είναι η Βραζιλία έτοιμη για να διοργανώσει το Μουντιάλ; Θα κυλήσουν τα πράγματα ομαλά; Υπάρχει φόβος; Τι γίνεται με τον κόσμο, με τα έργα; Διαβάστε τι μεταφέρουν από τη Βραζιλία έξι δημοσιογράφοι...

Βραζιλία «ώρα μηδέν»!
Είναι η Βραζιλία έτοιμη για να διοργανώσει το Μουντιάλ; Θα κυλήσουν τα πράγματα ομαλά; Υπάρχει φόβος; Τι γίνεται με τον κόσμο, με τα έργα;

Αυτές είναι μερικές ερωτήσεις που γεννήθηκαν σε πολλούς φίλους του ποδοσφαίρου, αλλά και όχι μόνο, ύστερα από τις διαδηλώσεις που ξεκίνησαν πέρσι για τιμές στα εισιτήρια των λεωφορείων. Και αυτό, γιατί οι συγκεκριμένες διαμαρτυρίες εξελίχθηκαν και σε άλλους τομείς για τους οποίους ο βραζιλιάνικος λαός δυσανασχετεί και κατέληξε να υπάρχει κίνημα κατά του Παγκοσμίου Κυπέλλου.

Το www.sport-fm.gr σας παρουσιάζει αναφορές από έξι διαφορετικές πόλεις, που θα φιλοξενήσουν αγώνες για το Μουντιάλ, γραμμένες από ανθρώπους που παρακολούθησαν τις εξελίξεις...

Γράφει από τη Βραζιλία ο Τάσος Χαλκιόπουλος

Βρίσκομαι τρεις και κάτι μήνες στο Σαλβαντόρ και η πρώτη μου εικόνα ήταν κακή. Όχι από το μέρος, αλλά από το αεροδρόμιο. Αυτό που έμαθα σύντομα, ήταν πως γινόντουσαν έργα ανακατασκευής, οπότε δεν θα έπρεπε να βγάλω βιαστικά (3,5 μήνες πριν τη διοργάνωση;!) συμπεράσματα.

Στη συνέχεια, ωστόσο, εντόπισα κι άλλα προβλήματα. Κυρίως στους δρόμους (πολλές λακκούβες) και στην καθαριότητα (κατόπιν έμαθα ότι υπήρξε πενθήμερη απεργία των εργαζομένων). Το γήπεδο είναι έτοιμο από καιρό (χρησιμοποιήθηκε για τους αγώνες του Κυπέλλου Συνομοσπονδιών το 2013) οπότε δεν τίθεται θέμα για τη λειτουργία, αφού πολλά ματς έχουν λάβει χώρα στο γρασίδι της Αρένα Φόντε Νόβα.

Η πόλη έμοιαζε ανέτοιμη και όποιον ρωτούσα το γιατί, μου απαντούσε το ίδιο πράγμα Ο προηγούμενος δήμαρχος, Ζοάο Ενρίκε Καρνέιρο, άφησε την πόλη παρατημένη, μου έλεγαν ομόφωνα και με μίσος. Από τις συγκεκριμένες αντιδράσεις καταλαβαίνει εύκολα κανείς γιατί ο άνθρωπος αυτός θεωρούταν ο χειρότερος δήμαρχος στη Βραζιλία.

Ενώ, όμως, οι μέρες περνούσαν, με περίμεναν ευχάριστες εκπλήξεις. Τα έργα στους δρόμους προχωρούσαν και οι εργάτες δούλευαν για να ολοκληρώσουν σε λίγους μήνες, αυτό που δεν είχε πραγματοποιηθεί επί χρόνια. Τοποθετήθηκε νέα άσφαλτος σε δρόμους με λακκούβες, ενώ δημιουργήθηκαν και νέοι σε χρόνο ρεκόρ. Εξελίξεις υπάρχουν και με την καθαριότητα, αφού η πόλη έχει κάνει βήματα προόδου και στον τομέα αυτό, όπου υπήρχε τεράστιο πρόβλημα.

Ελαττωματικοί δρόμοι και βρώμικες περιοχές υπάρχουν ακόμα, ωστόσο έχει υπάρξει μεγάλη βελτίωση. Η πόλη, μάλιστα, απέκτησε μετρό. Το οποίο θα λειτουργήσει για πρώτη φορά στις 11 Ιουνίου, πειραματικά, και δωρεάν για τρεις μήνες.Ωστόσο, το Σαλβαντόρ θα πρέπει να αναπτυχθεί και μετά τη διοργάνωση και να φροντίσουν περιοχές οι οποίες βρίσκονται μακριά από τις κεντρικές λεωφόρους.

Υπεύθυνος για την μεγάλη αλλαγή στην εικόνα της πόλης, θεωρείται από τους κατοίκους ο νέος δήμαρχος, Αντόνιο Κάρλος Μαγκαλιάες Νέτο, εγγονός του Αντόνιο Κάρλος Μαγκαλιάες, ο οποίος θεωρείται από πολλούς ως ο καλύτερος Κυβερνήτης στην ιστορία της πολιτείας Μπαΐα. Μάλιστα, η κεντρικότερη λεωφόρος της πόλης έχει το όνομά του.

Ο κόσμος φαινόταν αδιάφορος με το Μουντιάλ και λιγότερο εκδηλωτικός από το αναμενόμενο, ωστόσο όσο πλησιάζει η μεγαλύτερη ποδοσφαιρική γιορτή του πλανήτη, η πόλη ντύνεται στο πράσινο και κίτρινο χρώμα. Εξάλλου, το πρωτάθλημα πλέον έχει διακοπεί. Και η βορειοανατολική ακτή της Βραζιλίας, στην οποία ανήκει και το Σαλβαντόρ -η οποία είναι από τις οικονομικά ασθενέστερες της χώρας- είναι αυτή η οποία δείχνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη διοργάνωση, με ποσοστό 67%. Τα υπόλοιπα, θα τα ζήσουμε τις ημέρες των αγώνων και θα τα δούμε στην Αρένα Φόντε Νόβα.

Πέτερ Μίλερ - Συντάκτης στην ιστοσελίδα ¨Rede Continua¨/ Σάο Πάουλο

Απ/ όταν το Σάο Πάουλο εκλέχθηκε ως μία από τις πόλεις που θα φιλοξενούσε αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου, το 2009, υπήρξαν πολλές υποσχέσεις τόσο από την Κυβέρνηση, όσο και από τον Δήμο του Σάο Πάουλο σε σχέση με τις δημόσιες συγκοινωνίες, το αεροδρόμιο, την ασφάλεια και τα έργα για την αστική κίνηση, ώστε να μειωθεί το μποτιλιάρισμα.

Μπορώ να εγγυηθώ ότι έγινε το ελάχιστο δυνατό σε όλους αυτούς τους τομείς, το ελάχιστο. Η μεγάλη επένδυση που έγινε στο Σάο Πάουλο ήταν το γήπεδο της Κορίνθιανς, στην Ιτακέρα, και ότι σχετίζεται με αυτό, ωστόσο, και πάλι δεν υπήρξε δυνατό να διορθώσει το πρόβλημα της κίνησης.

Όλα τα προβλήματα που υπάρχουν σε μεγάλες πόλεις μη ανεπτυγμένων χωρών, υπάρχουν στο Σάο Πάουλο. Αυτό σημαίνει ότι οι τουρίστες θα πρέπει να προσέξουν για να μην εκτεθούν σε πιθανές κλοπές και ληστείες, και επίσης θα πρέπει να έχουν υπομονή με το θέμα της κίνησης, το οποίο μπορεί να καλυτερεύσει με τα μέτρα του Δήμου.

Μπρούνο ντε Κάστρο – Ρεπόρτερ στην εφημερίδα ¨O Povo¨/Φορταλέζα

Από τα 12 γήπεδα στη Βραζιλία, το πρώτο που ετοιμάστηκε ήταν αυτό της Φορταλέζα, το οποίο εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2012. Το παλιό Πλάσιντο Καστέλο αλλάξε τόσο ως προς την αισθητική, όσο και πρακτικά. Μετατράπηκε στην Αρένα Καστελάο. Και εκτός από αθλητικά γεγονότα, φιλοξενεί τις μεγαλύτερες μουσικές εκδηλώσεις τις πολιτείας του Σεαρά. Σε λιγότερο από δύο χρόνια φιλοξένησε συναυλίες του Πολ ΜακΚάρτνεϊ, της Μπιγιονσέ και του Σερ Έλτον Τζον.

Δεν υπήρξε ωστόσο η ίδια αποτελεσματικότητα και με τα πολυδιαφημισμένα έργα αστικής κίνησης. Το τελευταίο από αυτά_ και ένα από τα σημαντικότερα_ παραδόθηκε μόλις το περασμένο Σάββατο (7). Ακόμα κι έτσι, διαφοροποιημένο απ ότι είχε αρχικά υποσχεθεί.

Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, θα μεγάλωναν τους τέσσερις δρόμους πρόσβασης στην Αρένα. Μόνο στον έναν εκπληρώθηκε. Στους υπόλοιπους τρεις υπήρξαν μόνο καλυτερεύσεις στην άσφαλτο και στην αισθητική και τυποποιήσεις. Επίσης, κατασκευάστηκε ένα τούνελ και η κυκλική διασταύρωση ανακατασκευάστηκε πλήρως.

Ο Δήμος της Φορταλέζα χρεώνει στις οικονομικές διευθετήσεις και την προηγούμενη εξουσία τις καθυστερήσεις στα έργα, που παραδόθηκαν τόσο κοντά στην ημερομηνία διεξαγωγής των αγώνων. Ήταν μάλιστα απόφαση της προηγούμενης διοίκησης, να μην μεγαλώσουν τους δρόμους στις τρεις λεωφόρους.

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Πίντο Μάρτινς, δεν θα παραδοθεί έτοιμο για το Μουντιάλ. Απεργίες και άλλα εμπόδια μείωσαν την ταχύτητα του ρυθμού του έργου. Το Σεαρά, για να φιλοξενήσει τους 402 χιλιάδες τουρίστες την περίοδο της διοργάνωσης θα χρησιμοποιήσει έναν χώρο, που παρότι αυτοσχέδιος, εγκωμιάστηκε από τη Γραμματεία Πολιτικής Αεροπορίας

Στη Φορταλέζα, επίσης υπάρχουν διαδηλώσεις ενάντια στη διεξαγωγή του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Ο κόσμος παραπονιέται για άμεσες βελτιώσεις στη υγεία, την παιδεία και τη δημόσια ασφάλεια (ένα ανησυχητικό πρόβλημα). Γι αυτό και θα υπάρξουν 10 χιλιάδες άντρες και γυναίκες για την ασφάλεια στο Μουντιάλ. Για την πολιτεία του Σεαρά, πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό αστυνόμευσης για ένα γεγονός, στην ιστορία της πολιτείας.

Αλέξης Γκότσης – hellasbrazil blogspot / Μπέλο Οριζόντε

Μπέλο Οριζόντε. Μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Βραζιλίας, που έχει όμως τον τρόπο της να κρατά ρυθμούς μικρής πόλης και τις αξίες μιας τοπικής παραδοσιακής οικογένειας. Οι παραδοσιακές οικογένειες, από την άλλη, που βρίσκονται στην Κυβέρνηση της πολιτείας. δεν κατάφεραν - για μία ακόμη φορά - να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους.

Τα έργα στο αεροδρόμιο αναμένεται να ολοκληρωθούν κάποιους μήνες μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο. Το νέο σύστημα λεωφορείων, το ¨ΜΟVΕ¨, άρχισε να λειτουργεί πριν έναν μόλις μήνα, ξεπέρασε κατά πολύ τον προϋπολογισμό, εξυπηρετεί μόνο περιοχές κοντά στο γήπεδο και είναι, προς το παρόν, πιο αργό από το προηγούμενο. Η λέξη μετρό, που ακούμε εδώ και 5 χρόνια, είναι πλέον απαγορευμένη.

Όσον αφορά τον γήπεδο, είναι πλήρως ανακαινισμένο, έτοιμο από πέρσι, λαμπερό, στα στάνταρ της FIFA, και χωρίς να έχει χάσει τον χαρακτήρα του παλιού Μινεϊράο. Όπως όλα δείχνουν, έγιναν μόνο τα απαραίτητα για τη διεξαγωγή των αγώνων και πολύ λίγα για τη βελτίωση της ζωής στην πόλη. Η κληρονομιά του Μουντιάλ είναι το λιγότερο, φτωχή, στο Μπέλο Οριζόντε. Στα πέντε χρόνια που κατοικώ στην πόλη, δεν άλλαξε, ουσιαστικά, τίποτα. Ίσως γιατί δεν συμφέρει τα μεγάλα κεφάλια μια αλλαγή στο status quo. Ειρωνεία της υπόθεσης; Οι πλούσιοι συνεχίζουν να μένουν στην περιοχή Funcionarios (υπάλληλοι), ενώ οι φτωχοί στη Milionarios (εκατομμυριούχοι)

Ζοάνα Μπουένο - Εκδότρια της εφημερίδας ¨Lance!¨/Ρίο ντε Τζανέιρο

Τόσο το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014, όσο και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2016 είχαν ως κύρια αιτιολογία τα έργα υποδομής τα οποία θα γινόντουσαν στο Ρίο ντε Τζανέιρο και σε άλλες πόλεις της Βραζιλίας, και τα οποία θα έμεναν ως κληρονομιά για τον πληθυσμό της χώρας. Όχι πως δεν ήταν χρήσιμες, ανεξαρτήτως των μεγάλων αθλητικών γεγονότων, αλλά αυτά θα λειτουργούσαν ως καταλύτες, επιταχύνοντας τις δουλειές και προωθώντας τον εκσυγχρονισμό του Ρίο, όπως συνέβη με τη Βαρκελώνη στους Ολυμπιακούς του 1992. Αλλά, ενώ απομένουν δύο εβδομάδες για το Μουντιάλ και δύο χρόνια για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, πολύ λίγα έγιναν.

Η συντριπτική πλειοψηφία των αεροδρομίων των 12 πόλεων του Μουντιάλ, με το ζόρι χρησιμεύουν για να παραλάβουν τουρίστες σε low season, πόσο μάλλον φιλάθλους, παίκτες και δημοσιογράφους για το μεγαλύτερο ποδοσφαιρικό τουρνουά στον κόσμο. Και στο Ρίο, το Γκαλεάο, το οποίο είναι ακόμα υπό κατασκευή, υποφέρει από συχνά μπλακ άουτ, προβλήματα με τον κλιματισμό και υδρορροής. Είναι αδύνατο να φτάσεις στο αεροδρόμιο και να βρεις όλα τα ασανσέρ να λειτουργούν. Θα είναι έτσι με την έναρξη της διοργάνωσης, και λίγες βελτιώσεις αναμένονται μέχρι τους Ολυμπιακούς.

Το μετρό του Ρίο συνεχίζει να έχει μόλις δύο γραμμές, μία που διασχίζει την πόλη από βορρά προς νότο και μία που προεκτείνεται προς τον προαστιακό. Στις περιοχές Λεμπλόν και Ιπανέμα, στη Νότια Ζώνη, στη Μπάρα, στη Δυτική Ζώνη, τα έργα επέκτασης του μετρό επηρεάζουν την κυκλοφορία εδώ και ενάμιση χρόνο, αλλά θα είναι έτοιμα μόνο μετά τους αγώνες.

Όταν ανατέθηκε στη Βραζιλία να διοργανώσει το Μουντιάλ του 2014, η μεγαλύτερη υπόσχεση σε θέματα υποδομής ήταν ένα τρένο-σφαίρα που θα συνέδεε το Ρίο ντε Τζανέιρο με το Σάο Πάουλο. Θα ήταν άδικο να πούμε ότι το έργο έμεινε στα χαρτιά, αφού στην πραγματικότητα, δεν υπήρξε ποτέ σχέδιο. Τα μοναδικά έργα που υποσχέθηκαν και ολοκληρώθηκαν ήταν η ανακατασκευή του Μαρακανά (300 εκατομμύρια ευρώ) για μεγαλύτερη άνεση και το BRT στη Μπάρα ντα Τιζούκα (ένας ειδικός διάδρομος για τα λεωφορεία, που συνδέει τη Μπάρα με το αεροδρόμιο Γκαλεάο). Και έχει σταθμούς με προβλήματα, δρόμους με λακκούβες, και η σύνδεση με το αεροδρόμιο εγκαινιάστηκε την περασμένη Κυριακή κι ενώ απέμεναν 11 μέρες για την έναρξη του Μουντιάλ.

Πινακίδες με συστάσεις για τουριστικά αξιοθέατα και χρήσιμα μέρη, στα πορτογαλικά και στα αγγλικά, ξεκίνησαν να εγκαθίστανται μόλις πριν λίγες μέρες και πολλές με λάθη. Ο τουρίστας που θα έρθει στο Ρίο για να παρακολουθήσει τη διοργάνωση, θα αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα, αλλά τουλάχιστον θα μπορεί να υπολογίζει στη συμπάθεια του Καριόκα, που θα τον βοηθήσει να χαλαρώσει.

Σίντνεϊ Περσέκ - Ελεύθερος επαγγελματίας/Κουριτίμπα

Η πόλη της Κουριτίμπα δεν θα μπορούσε να μείνει πίσω όσον αφορά τις προσδοκίες για την πραγματοποίηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Με το βάρος ενός Μουντιάλ που συμβαίνει σε μια στιγμή ταραχώδη, εκλογικής χρονιάς, η χαρά δεν είναι ομόφωνη στον πληθυσμό. Κι εδώ ο κόσμος παραπονιέται για τα αστρονομικά ποσά που επενδύθηκαν στα γήπεδα, στις ανέσεις και στις επιχειρήσεις και η έλλειψη προσήλωσης στην εκπαιδευτική υποδομή και τη δημόσια υγεία.

Ο κάτοικος της Κουριτίμπα είναι περήφανος που θα φιλοξενηθούν αγώνες εδώ, ωστόσο, αν και απομένουν λίγες μέρες για την έναρξη, οι πωλήσεις των προϊόντων σχετικά με τη Βραζιλία και τη διοργάνωση δεν έφτασαν στα επιθυμητά επίπεδα. Μέχρι και τα οχήματα με βραζιλιάνικες σημαίες δείχνουν ότι δεν υπάρχει το πάθος που υπήρχε, αφού ο αριθμός είναι μικρός.

Οι επιχειρήσεις, από την πλευρά τους, από τον Μάιο κιόλας, φρόντισαν για το εργασιακό τους πρόγραμμα, μειώνοντας το ωράριο τις ημέρες που η εθνική Βραζιλίας θα παρουσιαστεί στο γήπεδο.

Δεν μπορούμε να αδικήσουμε τον Βραζιλιάνο για την αδιαφορία του με βάση το μέγεθος της διοργάνωσης. Στην τελική, σύμφωνα με το γερμανικό ZDF η FIFA θα αποκομίσει κέρδη 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, κέρδη τα οποία δεν θα φορολογηθούν στη Βραζιλία, αντιθέτως, θα πληρώσει φόρους στη βάση της στη Ζυρίχη.

Όσον αφορά τα έργα, επίσης σημειώθηκαν καθυστερήσεις, και πολλά μέρη δεν θα μπορέσουν να προσφέρουν τα αναμενόμενα. Παρά επίσημη αύξηση του αριθμού των ταξί στην πόλη, η υποδομή έχει ελλείψεις...

Συγχαρητήρια Κουριτίμπα, συγχαρητήρια Βραζιλία! Πηγή: sport-fm.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: