Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Οι ομάδες δεν έχουν γήπεδο και τα κλειστά καταρρέουν!!

Τρεις ομάδες με ιδιαίτερη δυναμική στην Ελλάδα, δηλαδή, ο Ολυμπιακός, ο Παναθηναϊκός και η ΑΕΚ, δεν διαθέτουν ιδιόκτητο γήπεδο!

Οι ομάδες δεν έχουν γήπεδο και τα κλειστά καταρρέουν!
Γράφει ο Άγγελος Αρτελάρης
 Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία το γεγονός ότι σε μια χώρα που ανθεί ο αθλητισμός, ακόμα και εν μέσω κρίσης, σε μια χώρα που διοργανώθηκαν με επιτυχία οι Ολυμπιακοί αγώνες, σε μια χώρα που κατασκευάστηκαν Ολυμπιακά γήπεδα, οι σύλλογοι πρώτης γραμμής δεν έχουν δικό τους κλειστό γυμναστήριο.
Το χειρότερο είναι ότι τα Ολυμπιακά γήπεδα, όπως του Γαλατσίου, του Ελληνικού και του Περιστερίου παραμένουν κλειστά και απροσπέλαστα για το ευρύ κοινό και επιβαρύνουν οικονομικά το λογιστήριο του κράτους. Σκεφτείτε, δε, ότι περισσότερα από 600εκ. ευρώ κόστισε η κατασκευή των Ολυμπιακών συγκροτημάτων που έχουν μεταβιβαστεί από τη διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων και αναδιαρθρώσεων στο ταμείο αξιοποιήσεως ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), σύμφωνα με απάντηση του υπουργείου Υποδομών σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ (Τα Νέα, 22/4/2004). Το «SuperBasket» ανοίγει τον φάκελο «κλειστό Γαλατσίου» και φιλοξενεί ανέκδοτες φωτογραφίες που δείχνουν τη διάλυση του γηπέδου, δεδομένου ότι έχουν αφαιρεθεί το παρκέ αλλά και τα πλαστικά καθίσματα τα οποία μεταφέρθηκαν στο ΟΑΚΑ!!!
α) Η περιοχή του Γαλατσίου
Πριν αναλύσουμε διεξοδικά το παράδειγμα του κλειστού στο Γαλάτσι κρίνουμε σκόπιμο να σας περιγράψουμε μια ευαίσθητη περιοχή, η οποία παρουσιάζει την ιδιομορφία, αφενός ν’ αποτελεί μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτευούσης και αφετέρου να παρουσιάζει το μεγαλύτερο ποσοστό πρασίνου δεδομένου ότι το Άλσος Βεΐκου είναι μια τεράστια φυσική έκταση κι είναι ένας από τους μεγαλύτερους πνεύμονες της Αθήνας. Καταλαμβάνει έκταση τεσσάρων τετραγωνικών χιλιομέτρων και βρίσκεται στους πρόποδες του λόφου των Τουρκοβουνίων, του υψηλότερου της Αθήνας. Πριν από το 1850 ήταν μια περιοχή ακατοίκητη και ονομάζονταν «Εύμορφη Εκκλησιά» (Ομορφοκκλησιά) λόγω της κατασκευής του ομώνυμου ναού, που είναι αφιερωμένος στον Άγιο Γεώργιο και ο οποίος κτίστηκε τον 12ο αιώνα πάνω σε λείψανα παλαιοχριστιανικής εκκλησίας. Κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο από το 1921 ύστερα από απόφαση της πρώτης εφορίας βυζαντινών αρχαιοτήτων.
β) Η ανέγερση του Ολυμπιακού γυμναστηρίου
Σημαντικό τμήμα από τον περιβάλλοντα χώρο του κτήματος της Ομορφοκκλησιάς καταλαμβάνει το Ολυμπιακό Γυμναστήριο του Γαλατσίου, το οποίο κατασκευάστηκε για τις ανάγκες της Ολυμπιάδας του 2004, που διεξήχθη στην Αθήνα, προκειμένου να στεγάσει τα αθλήματα της αντισφαίρισης (πινγκ – πονγκ) και της ρυθμικής γυμναστικής. Βρίσκεται σε απόσταση 200 μέτρων από το ναό και ο χώρος περιμετρικά του αθλητικού κέντρου αποτελεί το βορειοδυτικότερο άκρο των Τουρκοβουνίων, που χωρίζεται τεχνητά απ’ αυτά με την λεωφόρο Βεϊκου. Στην ανατολική πλευρά βρίσκεται το Μητροπολιτικό Πάρκο Γαλατσίου, στα σύνορα του Γαλατσίου με την Φιλοθέη. Το σύνολο της περιοχής αυτής εκτείνεται σε τέσσερις δήμους και συγκεκριμένα της Αθήνας, της Νέας Ιωνίας, της Φιλοθέης – Ψυχικού και βεβαίως, του Γαλατσίου που καταλαμβάνει διοικητικά το μεγαλύτερο τμήμα. Η ευρύτερη περιοχή του Ολυμπιακού γυμναστηρίου αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των Τουρκοβουνίων, γεγονός που εξάγει το συμπέρασμα ότι η τύχη της συγκεκριμένης περιοχής είναι στενά συνδεδεμένη και σε πλήρη εξάρτηση με το μέλλον του κέντρου.
Η συνολική επιφάνεια που καταλαμβάνει προσδιορίζεται στα 39.000 τετραγωνικά μέτρα και το ποσό που δαπανήθηκε για την ανέγερση της κτιριακής εγκατάστασης κυμαίνεται μεταξύ 40-45εκ. ευρώ. Σχεδιάστηκε από το γραφείο μελετών Αλέξανδρου Τομπάζη και κατασκευάστηκε από την εταιρία Έμπεδος. Δύναται να φιλοξενήσει περίπου 6.190 θεατές και οι χώροι που κατασκευάστηκαν περιλαμβάνουν χώρους προπονήσεων και προθερμάνσεως, αποδυτηρίων, ειδικά γραφεία για τους Vip και τους δημοσιογράφους που βρίσκονται κάτω από τις εξέδρες, χώρους εστιάσεως, αποθήκες και βέβαια, χώρους σταθμεύσεως. Οι κερκίδες εκτείνονται και στις τέσσερις πλευρές του αγωνιστικού χώρου, δημιουργώντας τις απαραίτητες συνθήκες για τη διεξαγωγή αθλημάτων. Αισθητικά, από εξωτερικής απόψεως, πρόκειται για μια μοντέρνα εγκατάσταση, στην οποία δεσπόζει η «hi tech» στέγη, η οποία έχει κατασκευαστεί από μεταλλικά δικτυώματα που σχηματίζουν καμπύλη εν τούτοις, το κτίριο δεν απέκτησε την ειδική, προηγμένης τεχνολογίας, σκεπή που προέβλεπε η οικοδομική άδεια του 2001. Η μεταλλική αυτή κατασκευή θεωρείται, τουλάχιστον τυπικά,  αυθαίρετη αφού δεν πληροί τις προδιαγραφές της οικοδομικής άδειας (http://www.kathimerini.gr, 29/9/2010).
γ) Τα κοινωνικά κινήματα  
Η ποιότητα ζωής μέσα στην πόλη έχει απασχολήσει τους δημότες, πολλοί από τους οποίους ανέπτυξαν μαζικές δράσεις και ισχυρές κοινωνικές αντιστάσεις ενάντια στο παγκοσμιοποιημένο σύστημα, που αντιμετωπίζει τους δημόσιους χώρους ως εμπορεύσιμο είδος. Ενδεικτικά θ’ αναφέρουμε την επιτροπή πολιτών για τη διάσωση του Ελαιώνα, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της συντονιστικής επιτροπής συλλόγων και κινήσεων για την προστασία των ελεύθερων χώρων και την ποιότητα ζωής της Αθήνας (elaionas.wordpress.com), τον φορέα «κοινή δράση» που προασπίζεται το χώρο του αεροδρομίου στο Ελληνικό από την οικοπεδοποίηση και τη μετατροπή του σε πάρκο υψηλού πρασίνου, ελεύθερο για χρήση και προσβάσιμο από όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου και συγκεκριμένα των δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Ελληνικού (koinidrasi.gr) και τέλος, την επιτροπή αγώνα για το Μητροπολιτικό πάρκο Γουδί που έχει ως στόχο τη διασφάλιση της ελεύθερης έκτασης της περιοχής (parkostogoudi.wordpress.com).
Αναμφίβολα, παρόμοια κινήματα έδρασαν στο χώρο του Γαλατσίου, παρά την εκτεταμένη προβολή του θέματος από την εταιρεία «Ολυμπιακά ακίνητα» αλλά και τις επισημάνσεις περί «μεγαλεπήβολου και μεγαλόπνοου έργου που θα φέρει ανάπτυξη στην περιοχή». Η ιδέα ενός ακόμα εμπορικού «μεγαθήριου», σε μικρή χιλιομετρική απόσταση από τα υπόλοιπα, δυσαρεστεί έντονα ένα μέρος της τοπικής κοινωνίας, που δημιουργεί στις αρχές του 2007 την πρωτοβουλία φορέων και πολιτών Γαλατσίου και Νέας Ιωνίας (palaigalatsi.wordpress.com). Με το κοινωνικό αυτό κίνημα συστρατεύονται κάτοικοι, δημοτικές παρατάξεις, αθλητικά και πολιτιστικά σωματεία και εμπορικοί σύλλογοι των δύο περιοχών. Μέλη της πρωτοβουλίας, δε, αποκαλύπτουν και δημοσιοποιούν στα Μέσα Μαζικής Ενημερώσεως ότι η εταιρεία «Ολυμπιακά Ακίνητα» προέβη στις απαραίτητες διαδικασίες προκειμένου να εξασφαλιστεί άδεια μετατροπής του γυμναστηρίου σε εμπορικό κέντρο και να κατασκευαστούν περίπου 1.500 θέσεις σταθμεύσεως στο χώρο. Λίγους μήνες αργότερα εμφανίζεται και το κίνημα φορέων και πολιτών Γαλατσίου και Νέας Ιωνίας, το οποίο έχει ως πρωταρχικό στόχο τη ματαίωση του έργου και τη διατήρηση του αθλητικού χαρακτήρα του Παλαί.
Οι αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής στη χωροθέτηση είναι έντονες και συνεχείς κι όπως δηλώνουν, «η ιστορία του «Παλαί» αποκαλύπτει την ένδεια δημιουργικών προτάσεων για τη μετα-ολυμπιακή χρήση των περίφημων ολυμπιακών δημόσιων ακινήτων». Κατά των αποφάσεων των αρμόδιων υπηρεσιών του ελληνικού δημοσίου προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας δέκα τέσσερις κάτοικοι του συγκεκριμένου δήμου και τρεις περιβαλλοντικοί φορείς της περιοχής. Το ΣτΕ, εν τούτοις, απορρίπτει την προσφυγή με οριακή πλειοψηφία 14-13 (Ε’ τμ ΣτΕ 1968/2000).  Οι κάτοικοι, όμως, καταγγέλλουν κυβερνητική παρέμβαση, καθ’ ότι όπως επισημαίνεται από την «Πρωτοβουλία Περιβαλλοντικών Οργανώσεων, δημοτικών κινήσεων και πολιτών για την προστασία του δασοκτήματος Ομορφοκλησιάς», μια μέρα πριν την εκδίκαση της προσφυγής ο τότε υφυπουργός Πολιτισμού Νάσος Αλευράς είχε δηλώσει στα ΜΜΕ (7/12/2001) ότι «…οι δικαστές του ΣτΕ …θα δώσουν τη δέουσα απάντηση σε εκείνους που με σκοπιμότητα θέτουν εμπόδια στην πορεία της χώρας για την διοργάνωση των καλύτερων Ολυμπιακών Αγώνων», ενώ ο τότε υπουργός και νυν αντιπρόεδρος της κυβερνήσεως Ευάγγελος Βενιζέλος επανέλαβε την επισήμανση του προέδρου της Δ.Ο.Ε. Ζακ Ρονγκ, ότι δεν πρέπει να υπάρξουν νέες καθυστερήσεις στα έργα. «Εμείς αγωνιζόμαστε από το 1991 για να σώσουμε την πλατεία από την οικοδομική «αξιοποίηση» των Βεΐκων, δώσαμε μάχες με τις μπουλντόζες και τα ΜΑΤ, φυτέψαμε τα δέντρα της με τα χεράκια μας. Αν χρειαστεί θα ξαναβάλουμε τα κορμιά μας ασπίδα!», αναφέρεται σε ανακοίνωση των κατοίκων (Ριζοσπάστης, 18/6/2005).
Προκειμένου να κατευναστούν τα πνεύματα ενόψει της επικείμενης διεξαγωγής του Ολυμπιακού γεγονότος, κυβερνητικά στελέχη δεσμεύθηκαν προ-ολυμπιακά προς τους κατοίκους της πόλης ότι το κέντρο θα διατηρήσει αμιγώς την αθλητική του χρήση και θα παραχωρηθεί στη νεολαία για τη βελτίωση του επιπέδου ποιότητας. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εν τούτοις, που ανέλαβε από το 2004 τη διακυβέρνηση της χώρας κατέθεσε νέο νόμο, σύμφωνα με το οποίο καθορίζει τους όρους αλλαγής χρήσης των εγκαταστάσεων της «Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε.» έχοντας ως γενική επισήμανση την «περιστασιακή βραχυχρόνια εμπορική χρήση» (Ν.3345/05). Στο Ολυμπιακό κέντρο του Γαλατσίου, εν ολίγοις, προβλέπεται η εγκατάσταση εμπορικών καταστημάτων και χώρων εστίασης και ψυχαγωγίας μόνο εντός των κτιριακών εγκαταστάσεων και διεξάγεται εντός του 2006 διαγωνισμός για την εκχώρηση του κέντρου. Η κοινοπραξία «Park Avenue», που αποτελείται από τις εταιρίες Ακροπόλ και Sonnae Sierra μισθώνει την εγκατάσταση για χρονική διάρκεια 46 ετών (Ελευθεροτυπία, 17/5/2006), γεγονός που έφερε νέες κινητοποιήσεις από πλευράς των ενεργών πολιτών στους δήμους Γαλατσίου και Νέας Ιωνίας.
Τον Φεβρουάριο του 2007, έξι μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης μίσθωσης, η δημοτική αρχή προσφεύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στρεφόμενη εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου κατηγορώντας το ότι δεν χορήγησε έγγραφα που αναφέρονται στην μεταολυμπιακή χρήση και λειτουργία του κέντρου. Η διαμάχη μεταξύ της δημοτικής αρχής, της αναδόχου εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου είναι έντονη, με συνέπεια να «παγώσουν» οι διαδικασίες μετατροπής και εμπορικής χρήσης του γυμναστηρίου. Η εταιρία συμφερόντων Χαραγκιώνη προχωρά στην κατασκευή διώροφου λυόμενου κτιρίου εκτός της εγκατάστασης, που απομακρύνεται λόγω της δεδομένη αυθαιρεσίας, εν τούτοις, λαμβάνει άδεια οικοδομής από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ (7/14.1.08, Διεύθυνση Οικοδ. & Κτιριοδομικών Κανονισμών ΥΠΕΧΩΔΕ). Ανακαλείται, εν συνεχεία, κάτω από τις έντονες αντιδράσεις του δήμου και φορέων του Γαλατσίου, καθώς και της Γ’ Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων.
Εντός του έτους 2008, η κοινοπραξία υποβάλλει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.), η οποία προσκρούει στις διαφωνίες των μελών του Νομαρχιακού Συμβουλίου της Αθήνας και απορρίπτεται ομοφώνως. Την πλήρη αντίθεσή της με την εν λόγω μελέτη εκφράζει και η 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (Α.Π. 9632/2.1.09), εν τούτοις, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (Κ.Α.Σ.) την κάνει αποδεκτή (Απ. 13/5/09), παρ’ ότι παρατηρήθηκαν διαφωνίες από πλευράς των εμπλεκόμενων φορέων του υπουργείου Πολιτισμού. Οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και οι τοπικές οργανώσεις επαναλαμβάνουν σε κάθε τόνους ότι εντός της μελέτης εμπεριέχονται σημαντικές αυθαιρεσίες και επισημαίνουν την επιτακτική ανάγκη υποβολής Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όπως ορίζει ξεκάθαρα ο νόμος.
Θεωρείται σημαντικό στοιχείο, ωστόσο, η γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας που εκδόθηκε στις αρχές του 2008 με την υπογραφή του πρώην προέδρου του Ε’ τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας και επίτιμου αντιπροέδρου Μιχαήλ Δεκλερή, σύμφωνα με την οποία το σύνολο του νόμου 3342/2005 αναφορικά με την αλλαγή χρήσης των Ολυμπιακών ακινήτων είναι αντισυνταγματικό. Εν παραλλήλω, χαρακτηρίζει το Ολυμπιακό γυμναστήριο του Γαλατσίου ως «καθαιρετέον», ανεξάρτητα από τη χρήση του. Κάτω από τις αντιδράσεις των φορέων και οργανώσεων της περιοχής το έργο δεν προχώρησε έως τον Μάρτιο του 2010, οπότε και ο επιχειρηματίας Θόδωρος Χαραγκιώνης  υποβάλλει ένσταση στο Δημόσιο για την καθυστέρηση που παρατηρείται.
Ο τότε αντιπρόεδρος της Κυβερνήσεως Θεόδωρος Πάγκαλος γνωστοποιεί στην ανάδοχο εταιρεία ότι υπάρχει η βούληση ν’ αρθεί η εμπλοκή της υλοποίησης της σύμβασης παραχώρησης και ουσιαστικά, γίνεται μια κίνηση με αποκλειστικό στόχο να επανέλθει στο προσκήνιο το θέμα του «Mall». Ο επιχειρηματίας, μάλιστα, απέστειλε στο κυβερνητικό στέλεχος ευχαριστήρια επιστολή για την απόφασή του. Δύο μήνες νωρίτερα και συγκεκριμένα στις 28 Φεβρουαρίου εκδόθηκε μια παράξενη, κατά πολλούς, υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 562/2010), σύμφωνα με την οποία το τμήμα της λεωφόρου Βεϊκου που βρίσκεται στην εξωτερική πλευρά των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, μετατρέπεται από δημοτική οδό σε άξονα εθνικού επιπέδου. Με την εν λόγω απόφαση δύναται η άρση των περιβαλλοντικών περιορισμών που υφίστανται για το έργο.
Στη διαχείριση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕ∆), εν συνεχεία, πέρασαν ορισμένα από τα πιο σημαντικά ακίνητα του δημοσίου, μεταξύ αυτών και το Παλαί Γαλατσίου. Σύμφωνα µε την απόφαση της ∆ιϋπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων μεταβιβάζονται στο ΤΑΙΠΕ∆ το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου, το Ολυμπιακό Κωπηλατοδρόµιο στον Σχοινιά και βεβαίως, το Ολυμπιακό Κέντρο Γαλατσίου, τα οποία δεν έχουν αξιοποιηθεί αμέσως μετά το πέρας της διεξαγωγής των Ολυμπιακών αγώνων. Συμπεριλαμβάνονται, επίσης, το Ξενία Πλαταµώνα, τα 137 διαμερίσματα από τα προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, κτίρια και οικόπεδα στην Πλάκα αλλά και νέα ακίνητα στο εξωτερικό, όπως την Ουάσιγκτον, την Πρετόρια και το Ερεβάν της Αρµενίας.
δ) Η κατασκευή του Mall
Η έκταση παραχωρήθηκε στην εταιρία Park Avenue Ανάπτυξη Εμπορικών Κέντρων Α.Ε. για 40ετή εμπορική εκμετάλλευση, με δικαίωμα εξαετούς παρατάσεως. Η νεότερη περιβαλλοντική μελέτη που κατατέθηκε στο ΥΠΕΧΩΔΕ κάνει λόγο για «αθλητικό, πολιτιστικό, ψυχαγωγικό, εμπορικό κέντρο», εν ολίγοις, ένα κέντρο πολλαπλών χρήσεων η επένδυση του οποίου ξεπερνάει τα 51 εκατ. ευρώ. Στην μελέτη περιλαμβάνονται εγκαταστάσεις ρυθμικής γυμναστικής, ποδοσφαίρου 5Χ5, μπάσκετ, τένις, μπόουλινγκ, αλλά και χώρους εστίασης, όπως και υπεραγοράς με περίπου 170 καταστήματα.
Ποιες είναι όμως, οι επιπτώσεις από την κατασκευή ενός ακόμα Mall σε κοντινή απόσταση (περίπου 2 χιλιόμετρα) απ’ αυτά του Αμαρουσίου και του Golden;
Αναντίρρητα, τα πρώτα και βασικότερα προβλήματα εντοπίζονται στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και την κυκλοφοριακή συμφόρηση που θα δημιουργούνταν. Το Ολυμπιακό γυμναστήριο έχει κατασκευαστεί στην πολύπαθη λεωφόρο Βεΐκου, η οποία ούτως ή άλλως παρουσιάζεται συνεχώς μποτιλιαρισμένη δεδομένου ότι αποτελεί τον βασικό άξονα που συνδέει την περιοχή του κέντρου με τα βόρεια προάστια. Εξαιτίας και των υπολοίπων εμπορικών κέντρων, τα οποία καταλαμβάνουν χώρο περιμετρικά του ΟΑΚΑ, οι λεωφόροι Κηφισιάς και Βεΐκου υπερφορτώνονται, ήδη, κυκλοφοριακά και σίγουρα, η απουσία σταθμού του μετρό επιβαρύνει την κατάσταση. Είναι φανερό ότι η πρόσθετη κυκλοφορία θα διαχυθεί στα τοπικά οδικά δίκτυα και θα προκαλέσει αυξημένα επίπεδα θορύβου και ενόχλησης σε πολλές γειτονιές αλλά και θα διαταράξει την ησυχία των κατοίκων των όμορων δήμων, όπως είναι η Νεάπολη της Νέας Ιωνίας. Εγκυμονεί, επίσης, και ο κίνδυνος μιας νέας αποψίλωσης του χώρου, που ούτως ή άλλως θα υπάρξει λόγω της δημιουργίας τερματικού σταθμού μετρό που έχει προβλεφθεί για το μέλλον στην περιοχή. Η συρρίκνωση, εν τέλει, των ελεύθερων δημόσιων χώρων, που αποτελούν το μόνο συνεκτικό δεσμό της πόλης, θα δημιουργήσουν σημαντικά προβλήματα. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα επιβαρύνει την υγεία των δημοτών, καθώς οι εκπομπές ρύπων μονοξειδίου του άνθρακα στις αναμονές των φαναριών δηλητηριάζουν περίπου 2.000 Αθηναίους κάθε χρόνο και οι επισκέπτες του μοναδικού «πνεύμονα» της περιοχής, του Άλσους Βεϊκου δεν θα εισπνέουν οξυγόνο αλλά καυσαέρια. Η λεωφόρος, δε, που διασχίζει το Γαλάτσι αποτελεί «λαιμητόμο», καθώς τα τροχαία ατυχήματα θεωρούνται συχνό φαινόμενο.
Οι επενδυτές, είθισται, να προβάλλουν ως «αιχμή του δόρατος» τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργήσουν τα εμπορικά κέντρα και την αύξηση του τζίρου πωλήσεων στην τοπική αγορά. Τα ερωτήματα που τίθενται, εν τούτοις, επικεντρώνονται αφενός σε ενδεχόμενη απουσία των κατοίκων της περιοχής από τις εν λόγω θέσεις εργασίας καθώς και στις επισφαλείς και κακοπληρωμένες συνθήκες και αφετέρου, στη δραστική μείωση του υπαλληλικού προσωπικού στις επιχειρήσεις που βρίσκονται εκτός του εμπορικού κέντρου. Επί παραδείγματι, το Mall του Αμαρουσίου έχει περιορίσει, τουλάχιστον, κατά 50% το τζίρο των πωλήσεων στην τοπική αγορά και έχει ωθήσει στην ανεργία εκατοντάδες υπαλλήλους οι οποίοι εργαζόντουσαν σε καταστήματα εκτός των κτιριακών εγκαταστάσεων. Το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας στο εμπορικό κέντρο θα έχει ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση των εσόδων της δημοτικής αρχής από τα τέλη, αφενός από τον περιορισμό του τζίρου των καταστημάτων και αφετέρου από το «λουκέτο» που θα επακολουθήσει.
Επί προσθέτως, το άλσος Βεΐκου που βρίσκεται χωροταξικά στην απέναντι πλευρά της λεωφόρου, θα μετατραπεί σταδιακά σε προαύλιο χώρο του εμπορικού κέντρου δεδομένης της πολυπληθής και αδιάλειπτης επίσκεψης των πελατών καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και ειδικότερα το σαββατοκύριακο. Ως εκ τούτου, θεωρείται αβέβαιο αν δύναται η περιοχή να φιλοξενήσει τόσους χιλιάδες επισκέπτες κι αν μπορεί η αερογέφυρα που συνδέει τους δύο χώρους να σηκώσει το βάρος. Εξαιτίας, τέλος, της κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης, αναμένεται να υποστεί περαιτέρω φθορές το παρακείμενο βυζαντινό μνημείο του 13ου αιώνα. Αλλά αλήθεια, από τις επιπτώσεις που προαναφέραμε, την υποβάθμιση ουσιαστικά της ποιότητας ζωής των κατοίκων του Γαλατσίου δεν θα επηρεαστούν και οι γειτονικές περιοχές της Νέας Ιωνίας, του Νέου Ηρακλείου και της Φιλοθέης;
Οι αναμενόμενες οικονομικές απολαβές από την ανέγερση ενός εμπορικού μεγαθηρίου, αναντίρρητα, αποτελούν και τον πρωταρχικό στόχο μιας τέτοιας επένδυσης. Το ετήσιο μίσθωμα που θα καταβάλλονταν στην εταιρεία «Ολυμπιακά Ακίνητα και µέσω αυτής στο Ελληνικό Δημόσιο, ανέρχονταν για το πρώτο μισθωτικό έτος στα 3.000.000 ευρώ. Το ποσό θα αναπροσαρμόζονταν ετησίως κατά τον δείκτη τιμών καταναλωτή συν 2%, ενώ ποσό του ιδίου ύψους καταβλήθηκε ως εφ’ άπαξ (http://www.minfin.gr). Συνεπώς, από τη σύμβαση προκύπτει συνολικό οικονομικό αντάλλαγμα της τάξεως των περίπου 154.000.000 ευρώ, σε σημερινές τιμές και ταυτόχρονα το δημόσιο απαλλάσσεται από τα κόστη φύλαξης, συντήρησης, λειτουργίας και καθαρισμού της εγκατάστασης, το οποίο έχει προϋπολογισθεί σε 2.720.686,95 ((http://www.minfin.gr).  Σύμφωνα με το άρθρο 7 του Ν.3342, σε όλες τις εκμεταλλεύσεις εντός ολυμπιακών εγκαταστάσεων επιβάλλεται φόρος υπέρ του οικείου Ο.Τ.Α. της τάξεως του 2% επί των εισπράξεων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και των λοιπών εμπορικών χρήσεων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και εφόσον η εγκατάσταση καταστεί πλήρως λειτουργική, οι εισπράξεις θα ξεπερνούσαν ετησίως τα 3.000.000 ευρώ. Επί παραδείγματι, το «The Mall» αποτελεί κερδοφόρα επένδυση για τον όμιλο Lamda Development, καθ’ ότι τα λειτουργικά του κέρδη για το 2013 ξεπέρασαν τα 11εκ. ευρώ, μειωμένα κατά 200χιλ. ευρώ συγκριτικά με το προηγούμενο χρόνο. Στο ίδιο επίπεδο κυμαίνονται τα κέρδη του «Golden Hall», ιδίως συμφερόντων (Πρώτο Θέμα, 8/6/2014).
Παράλληλα, στα γενικά πλεονεκτήματα περιλαμβάνονται η οικονομική ανάκαμψη των ζωνών οι οποίες διανύουν περίοδο παρακμής και η δημιουργία αστικών, «ζωντανών» οικισμών με την έναρξη αστικών αναπλάσεως και αναπτύξεων, η ώθηση στην περιφερειακή οικονομία όμως σε ορισμένες περιπτώσεις καθώς η δημιουργία θέσεων απασχόλησης.
Εν τέλει, πρέπει να σημειώσουμε ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το 7 έως 12% των εμπορικών κέντρων βρίσκονται σε παρακμή εξαιτίας αφενός της χαμηλότερης κατανάλωσης των νοικοκυρών και της λιγότερου ελεύθερου χρόνο που έχουν τα μέλη της οικογένειας και αφετέρου, λόγω της αύξησης πωλήσεων που παρατηρείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
ε) Ένας δημόσιος χώρος αθλητισμού και πολιτισμού
Η πρόταση της δημοτικής αρχής και φορέων της πόλης εστιάζεται στην μετατροπή του συγκροτήματος σε χώρο λαϊκού αθλητισμού και πολιτιστικών χρήσεων, σ’ ένα κέντρο, που θα φιλοξενεί τη νεολαία του Γαλατσίου αλλά και των όμορων δήμων. Θα λειτουργήσει συμπληρωματικά προς τις υπάρχουσες αθλητικές εγκαταστάσεις του δήμου και θα παραμείνει ένας δημόσιος χώρος, όπου το κόστος συντήρησης και λειτουργίας θα βαρύνει, είτε το κράτος, είτε το δήμο.
Τα θετικό στοιχείο εντοπίζεται στη διατήρηση των, ήδη, υπαρχουσών κτιριακών εγκαταστάσεων του ΟΚΓ και ενδεχόμενες τροποποιήσεις θα γίνουν εντός των εσωτερικών χώρων, ανάλογα με τις ανάγκες της νέας χρήσης. Στα αρνητικά σημεία συμπεριλαμβάνονται το υψηλό κόστος συντήρησης και λειτουργίας του κέντρου, το οποίο όπως προαναφέραμε ξεπερνάει ετησίως το ποσό των 250χιλ. ευρώ. Η παρουσία, εν τούτοις, μιας επαγγελματικής ομάδας μπάσκετ (Παναθηναϊκός, ΑΕΚ) θα ήταν μια σωτήρια λύση για το κλειστό γυμναστήριο, με την προϋπόθεση ότι θα υπήρχαν μικτές χρήσεις. Επί παραδείγματι, η πρόταση του επιχειρηματία Παναγιώτη Τζελάλη για την παρουσία αθλητικού – ιατρικού τμήματος εντός των εγκαταστάσεων είναι μια αξιόπιστη λύση, δεδομένου ότι ο όμιλος δραστηριοποιείται περισσότερα από 25 χρόνια στην ελληνική αγορά στο χώρο των αθλητιατρικών, ορθοπεδικών και συμπληρωμάτων Διατροφής.
Αξιοσημείωτα στοιχεία είναι η προσπάθεια που κατέβαλαν το έτος 1997 οι παράγοντες μιας ποδοσφαιρικής ομάδας στο Σαν Φρανσίσκο, οι οποίοι  χρησιμοποίησαν το σύνθημα «Φτιάξτε το Στάδιο – Δημιουργήστε την απασχόληση», όπως και η εκστρατεία που έγινε στο Όρεγκον προκειμένου να προσελκυστούν μεγάλες ομάδες μπέιζμπολ αναρτώντας αγγελία στον τοπικό Τύπο που έγραφε «150.000.000 δολάρια θα λάβει εταιρεία που θα μετακομίσει στο Όρεγκον. Θα φέρει την απασχόληση και την ανάπτυξη.
Συμπερασματικά θ’ αναφέρουμε ότι σε μια χώρα που ανθεί ο αθλητισμός, ο οποίος αποτελεί την «αιχμή του δόρατος» και προβάλει την Ελλάδα στο εξωτερικό, η πολιτεία έχει την ελάχιστη υποχρέωση να λύσει τάχιστα τα προβλήματα. Έχει την υποχρέωση να εξυπηρετήσει τους συλλόγους που προάγουν τον αθλητισμό και το «ευ αγωνίζεσθαι». Πρωτίστως, όμως, έχει την υποχρέωση να μην εγκαταλείψει στην τύχη τους τα ολυμπιακά γυμναστήρια που ήδη, αρχίζουν να καταρρέουν.
1 2 3 4 5
Πηγή: superbasket.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: