Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2012

Η περίπτωση του Λανς Αρμστρονγκ!!

Tο επίτευγμα του Φέλιξ Μπαουμγκάρτεν, με τη βοήθεια του μάρκετινγκ, των social media και του Διαδικτύου, είναι ένα από τα θέματα που βρίσκονται στην κορυφή του παγκόσμιου ειδησεογραφικού ενδιαφέροντος. Toυ Χρ. Χαραλαμπόπουλου.
Η περίπτωση του Λανς Αρμστρονγκ
Πρόκειται για μία ιστορία που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ιδίως για τη δυναμική των μέσων μαζικής επικοινωνίας, καθώς η μετάδοση μέσω του live streaming και κυρίως της συμμετοχής χρηστών του Διαδικτύου, ήταν μία προειδοποίηση για τη μελλοντική διαμόρφωση των χαρακτηριστικών της τηλεόρασης.
Αυτo, όμως, είναι ζήτημα άλλης συζήτησης. Η ιστορία του Μπαουμγκάρντεν κάλυψε προσωρινά την περίπτωση του Λανς Αρμστρονγκ που αφορά πολύ περισσότερα από το ντόπινγκ. Προφανώς, οι δημόσιες σχέσεις και οι δικηγόροι θα μπουν γερά στο παιχνίδι, καθώς πρόκειται για μία «γνήσια» αμερικάνικη ιστορία η οποία έχει αποκτήσει παγκόσμιο ενδιαφέρον, για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι αθλητικός. Ο Αρμστρονγκ εκανε τους απίστευτους και «πειραγμένους» άθλους του σε ευρωπαϊκό έδαφος, στον πιο γνωστό και δύσκολο ποδηλατικό γύρο του κόσμου. Αυτόν της Γαλλίας.

Ο δεύτερος είναι ο ανθρωπιστικός. Ο Αρμστρονγκ πολέμησε και νίκησε τον καρκίνο στέλνοντας ένα σπουδαίο μήνυμα σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα ίδρυσε και έναν οργανισμό, το Lifestrong, ο οποίος δεν ασχολείται με την έρευνα καταπολέμησης του καρκίνου, αλλά όπως υποστηρίζει ο ίδιος ο οργανισμός περιγράφοντας την αποστολή του «εργάζεται για να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των πασχόντων από καρκίνο σε όλο τον κόσμο».
Το σήμα κατατεθέν του έγινε το μικρό κίτρινο βραχιόλι που υιοθετήθηκε από ένα απίστευτα ευρύ φάσμα διάσημων και ισχυρών ανθρώπων, οι οποίοι κινούνταν στον χώρο του αθλητισμού και της show business μέχρι τον κόσμο των επιχειρήσεων. Η απήχησή του, σε συνδυασμό με την προσωπική ιστορία του Αρμστονγκ, ήταν τεράστια στους απλούς ανθρώπους που έδιναν το ένα δολάριο για να το αγοράσουν και να ενισχύσουν τον φιλανθρωπικό χαρακτήρα του οργανισμού Lifestrong. Το πόρισμα της USADA, του εθνικού οργανισμού καταπολέμισης του ντόπινγκ των ΗΠΑ έκτασης 200 σελίδων, τεκμηριώνει ακράδαντα με στοιχεία και μαρτυρίες τις κατηγορίες κατά του Αρμστρονγκ, για τη χρήση απαγορευμένων ουσιών την εποχή που ήταν μέλος της ποδηλατικής ομάδας των αμερικανικών ταχυδρομείων.
Το πoρισμα και τα όσα αναφέρει, ο Αρμστρονγκ δεν τα αμφισβήτησε. Υπάρχει, όμως σε εξέλιξη ένα παιχνίδι εντυπώσεων γύρω από την υπόθεση Αρμστρονγκ που αφορά, όχι την ουσία της, αλλά την εικόνα και τα συμφέροντα των χορηγών που συνέδεσαν το brand name τους με τον Αμερικανό ποδηλάτη.

Η εικόνα του χορηγού προέχει

Πριν από λίγο καιρό ο ατζέντης του Αρμστρονγκ σε μία τηλεοπτική εκπομπή, όταν ήρθε η συζήτηση στη στάση που θα τηρούσαν οι χορηγοί του μετά το καταδικαστικό πόρισμα, είπε ότι κανείς από τους χορηγούς δεν θα αποσύρει την υποστήριξή του από τον Αρμστρονγκ. «Οι χορηγοί» υποστήριξε «επιλέγουν ένα πρότυπο για να συνδέσουν το όνομά τους και εξαρτώνται απόλυτα από την τιμιότητα του αθλητή». Και η υπερασπιστική γραμμή του Αρμστρονγκ είναι πως «δεν είπε ψέματα όταν ισχυρίστηκε ότι δεν έκανε χρήση απαγορευμένων ουσιών» υπονοώντας ότι του χορηγήθηκαν εν αγνοία του, ίσως ως συστατικά φαρμάκων που του έδιναν για την καταπολέμιση του καρκίνου.
Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο η πλευρά του Αρμστρονγκ προβάλλει τη δοκιμασία του τεστ αλήθειας, για να υπερασπιστεί την τιμιότητα του αθλητή και να «απαλλάξει» την εικόνα των χορηγών από οποιαδήποτε σκιά. Η αμερικανική πραγματικότητα στο ζήτημα της σχέσης αθλητών και χορηγών είναι πολύ αυστηρή. Το οποιοδήποτε σκάνδαλο αθλητή αντανακλά στους χορηγούς και το «κόψιμο» της χορηγίας είναι η πιο «ανώδυνη» αντίδραση, αφού μπορεί να υπάρχουν και σοβαρές νομικές επιπλοκές, ανάλογα με τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί.
Η αντιμετώπιση του Τάιγκερ Γουντς από τους χορηγούς του μετά το σκάνδαλο με την εξωσυζυγική του σχέση, είναι ενδεικτική. Οι χορηγίες είναι σχεδόν η αποκλειστική πηγή εσόδων για αθλητές ατομικών αθλημάτων. Οσο περισσότερο πετυχημένος είναι ένας αθλητής, τόσο μεγαλύτερα είναι τα έσοδά του και ο Αρμστρονγκ το 2011 είχε έσοδα που έφτασαν τα 15,3 εκατ. δολάρια.

Ανθρωπισμός και μάρκετινγκ

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς η καθαρή χορηγική αξία του Αρμστρονγκ είναι 125 εκατ. δολάρια. Εκείνο, όμως που αποτελεί ένα αγκάθι στη σχέση των χορηγών με τον Αρμστρονγκ, σε περίπτωση που κάποιος από τους χορηγούς θα ήθελε να αποσυνδέσει το όνομά του από εκείνο του ποδηλάτη, είναι ο οργανισμός Lifestrong. Οι πιο πολλοί και μεγάλοι του χορηγοί έχουν συνδέσει το brand name τους με τον οργανισμό, καθώς θεωρείται μία εξαιρετική περίπτωση εταιρικής ευθύνης και επίδειξης κοινωνικής δράσης. Το γεγονός ότι ο οργανισμός έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 450 εκατομμύρια δολάρια για τις δράσεις του, που έχουν μεγάλη απήχηση και τα οφέλη που προσφέρει -και τα φορολογικά- είναι κάτι που οι χορηγοί όπως η ΝΙΚΕ, δεν μπορούν να αγνοήσουν. Η ΝΙΚΕ, μάλιστα, ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει να στηρίζει οκονομικά τον οργανισμό, αλλά σε καμιά ανακοίνωση δεν έκανε λόγο για την «αθωότητα» του Λανς. Αυτός ο διαχωρισμός κάτι δείχνει.
Πηγή: Sportday

Δεν υπάρχουν σχόλια: