Πώς οι ευρωπαϊκές ομάδες καταφέρνουν να αντλούν κέρδη από την εκμετάλλευση των υπερσύγχρονων σταδίων τους.
Τα μοντέρνα γήπεδα ανά την Ευρώπη αποτελούν πλέον βασικό αιμοδότη των
συλλόγων στους οποίους ανήκουν, αφού πέρα από τα ουσιαστικά, που είναι
το ποδοσφαιρικό θέαμα και η ασφάλεια, οι σύλλογοι φροντίζουν να
προσφέρουν στους θεατές - φιλάθλους διαφόρων ειδών υπηρεσίες που φέρνουν
και χρήμα αλλά και δένουν τον θεατή με την εμπειρία του γηπέδου ώστε να
την αποζητήσει ξανά με λαχτάρα.
Ακολουθώντας κατά κύριο λόγο το αμερικανικό μοντέλο μάρκετινγκ, που βλέπει τον θεατή πρώτα ως πελάτη και μετά ως φίλαθλο (και λιγότερο ως οπαδό), πολλοί ευρωπαϊκοί σύλλογοι έχουν μετατρέψει τις έδρες τους σε πηγή εσόδων με διάφορους τρόπους. Και αυτό δεν αφορά μόνο στην παραχώρηση των γηπέδων για άλλους σκοπούς, όπως συναυλίες.
Η σύγχρονη άποψη για τα γήπεδα ποδοσφαίρου ακολουθεί τη λογική ότι υπάρχουν τόσα πράγματα που μπορεί να προσφέρει ένας σύλλογος στον φίλαθλο - πελάτη, που και θα του τονώσουν το ενδιαφέρον πέρα από αυτό καθ' εαυτό το ποδοσφαιρικό θέαμα, και θα αποφέρουν ουσιαστικά κέρδη για τον σύλλογο.
Εκεί λοιπόν που παλαιότερα το ιδιόκτητο γήπεδο αποτελούσε βάρος για έναν σύλλογο, λόγω των εξόδων συντήρησης και λειτουργίας, τώρα αποτελεί την αγελάδα που θα βγάζει για πάντα γάλα.
«Δεν χωρεί αμφιβολία ότι οι βελτιωμένες εγκαταστάσεις έχουν βοηθήσει τους συλλόγους να αυξήσουν τα έσοδά τους. Οι φίλαθλοι είναι και πελάτες, οι οποίοι εκτιμούν τα μοντέρνα γήπεδα με τις ανέσεις τους, τις καλύτερες υπηρεσίες που προσφέρονται και τα καταστήματα λιανικής», υπογραμμίζει ο Πιερλουίτζι Ζακέο, σύμβουλος ανάπτυξης σταδίων σε άρθρο του που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Διαδίκτυο.
Σύλλογοι όπως η Αρσεναλ, η Γιουβέντους και η Εσπανιόλ έχουν προσφάτως κάνει αιματηρές οικονομίες ώστε να χρηματοδοτήσουν την ανέγερση των νέων τους γηπέδων, γνωρίζοντας ότι μόνο κέρδη έχουν να αποκομίσουν σε βάθος χρόνου από την επένδυσή τους αυτή. Και τώρα που τα έφτιαξαν κάνουν ό,τι μπορούν για την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση προς όφελος τόσο των οικονομικών τους όσο και των θεατών - πελατών τους.
Για παράδειγμα, το νέο γήπεδο της Γιουβέντους, που εγκαινιάστηκε μόλις πριν από τέσσερις εβδομάδες, διαθέτει εμπορικούς χώρους συνολικής επιφάνειας 34.000 τετραγωνικών μέτρων με καταστήματα που είναι ανοιχτά σε καθημερινή βάση. Ομως για να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της η Γιουβέντους υπέγραψε και συμφωνία με εταιρεία που ανέλαβε να βρει χορηγό που θα πληρώσει για να δώσει όνομα στο γήπεδο, ενώ θα φροντίσει για τη βέλτιστη εμπορική εκμετάλλευση των θεωρείων VIP.
Τα μοντέρνα στάδια φροντίζουν για κάθε ανάγκη των φιλάθλων. Πέρα από τις πολλές τουαλέτες, το νέο Γουέμπλεϊ αποφέρει σημαντικά κέρδη στην αγγλική ομοσπονδία που το χρησιμοποιεί για την εθνική ομάδα της Αγγλίας, έχοντας τοποθετήσει ένα αναψυκτήριο για κάθε 100 φιλάθλους! Ετσι το γνωστό στην Αγγλία «μια πίτα και μια μπίρα πριν από τον αγώνα» έχει αναχθεί πλέον σε επιστήμη.
Ουσιαστικά κέρδη για τον σύλλογο, αλλά και τους μπουκμέικερ φέρνουν και τα γραφεία στοιχημάτων που έχουν πιάσει πόστα στις εισόδους των γηπέδων στην Αγγλία. Πρόκειται για κατάλοιπο της μακράς παράδοσης στοιχηματισμού των Βρετανών, αντίστοιχο με τα γκισέ στοιχημάτων στον ιππόδρομο, όπου ποντάρεις γι' αυτό που πας να δεις, αφήνοντας σε δεύτερο πλάνο το προσφερόμενο θέαμα. Εκεί θα δει κανείς μακρύτερες ουρές από αυτές για τις τουαλέτες ή για αναψυκτικά.
Σημαντικά κέρδη αποφέρει και η λειτουργία μουσείων και οι τουρνέ των γηπέδων με ξεναγό, που είναι πολύ συνηθισμένη στη Δυτική Ευρώπη. Οι σύλλογοι χρεώνουν τους επισκέπτες με ποσά που φτάνουν κοντά στην τιμή του εισιτηρίου ενός αγώνα πρωταθλήματος. Για να δεις αγώνα της Γουέστ Χαμ στο Λονδίνο αρκούν 20 λίρες, αλλά θέλεις 15 λίρες για την ξενάγηση.
Πολύ σημαντική διάσταση της εμπειρίας που θέλουν να προσφέρουν οι σύλλογοι στην Ευρώπη στους θεατές-πελάτες τους είναι και η ατμόσφαιρα του γηπέδου. Πέρα από τα τετριμμένα (μουσική, μασκότ, μαζορέτες κ.λπ.), οι σύλλογοι φροντίζουν να προσφέρουν στιγμές που δύσκολα θα ξεχάσουν οι θεατές κάθε ηλικίας που θα πληρώσουν αδρά ένα εισιτήριο για να νιώσουν ότι συμμετέχουν σε κάτι αξέχαστο.
Η Μπορούσια Ντόρτμουντ έχει, μετά και την τελευταία ανακαίνιση του Βεστφάλενσταντιον που πλέον ονομάζεται Σίγκναλ Ιντούνα Παρκ, διατηρήσει τη μεγαλύτερη κερκίδα ορθίων οπαδών, χωρητικότητας άνω των 25.000 θεατών. Ο λεγόμενος «Κίτρινος Τοίχος», από το χρώμα της ομάδας, είναι η εξέδρα των φανατικών που παράγει απίστευτο θόρυβο, πράγμα αξέχαστο για όποιον το βιώσει.
Τι κι αν η FIFA κι η UEFA επιμένουν να υπάρχουν παντού καθίσματα; Η Μπορούσια έβαλε καθίσματα (που μειώνουν στο μισό τη χωρητικότητα της κερκίδας), αλλά τα χρησιμοποιεί μόνο για διεθνείς αγώνες. Ετσι είναι όλοι ευχαριστημένοι, αφού και στο ποδόσφαιρο, ο πελάτης έχει πάντα δίκιο.
Πηγή: Καθημερινή
Ακολουθώντας κατά κύριο λόγο το αμερικανικό μοντέλο μάρκετινγκ, που βλέπει τον θεατή πρώτα ως πελάτη και μετά ως φίλαθλο (και λιγότερο ως οπαδό), πολλοί ευρωπαϊκοί σύλλογοι έχουν μετατρέψει τις έδρες τους σε πηγή εσόδων με διάφορους τρόπους. Και αυτό δεν αφορά μόνο στην παραχώρηση των γηπέδων για άλλους σκοπούς, όπως συναυλίες.
Η σύγχρονη άποψη για τα γήπεδα ποδοσφαίρου ακολουθεί τη λογική ότι υπάρχουν τόσα πράγματα που μπορεί να προσφέρει ένας σύλλογος στον φίλαθλο - πελάτη, που και θα του τονώσουν το ενδιαφέρον πέρα από αυτό καθ' εαυτό το ποδοσφαιρικό θέαμα, και θα αποφέρουν ουσιαστικά κέρδη για τον σύλλογο.
Εκεί λοιπόν που παλαιότερα το ιδιόκτητο γήπεδο αποτελούσε βάρος για έναν σύλλογο, λόγω των εξόδων συντήρησης και λειτουργίας, τώρα αποτελεί την αγελάδα που θα βγάζει για πάντα γάλα.
«Δεν χωρεί αμφιβολία ότι οι βελτιωμένες εγκαταστάσεις έχουν βοηθήσει τους συλλόγους να αυξήσουν τα έσοδά τους. Οι φίλαθλοι είναι και πελάτες, οι οποίοι εκτιμούν τα μοντέρνα γήπεδα με τις ανέσεις τους, τις καλύτερες υπηρεσίες που προσφέρονται και τα καταστήματα λιανικής», υπογραμμίζει ο Πιερλουίτζι Ζακέο, σύμβουλος ανάπτυξης σταδίων σε άρθρο του που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Διαδίκτυο.
Σύλλογοι όπως η Αρσεναλ, η Γιουβέντους και η Εσπανιόλ έχουν προσφάτως κάνει αιματηρές οικονομίες ώστε να χρηματοδοτήσουν την ανέγερση των νέων τους γηπέδων, γνωρίζοντας ότι μόνο κέρδη έχουν να αποκομίσουν σε βάθος χρόνου από την επένδυσή τους αυτή. Και τώρα που τα έφτιαξαν κάνουν ό,τι μπορούν για την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση προς όφελος τόσο των οικονομικών τους όσο και των θεατών - πελατών τους.
Για παράδειγμα, το νέο γήπεδο της Γιουβέντους, που εγκαινιάστηκε μόλις πριν από τέσσερις εβδομάδες, διαθέτει εμπορικούς χώρους συνολικής επιφάνειας 34.000 τετραγωνικών μέτρων με καταστήματα που είναι ανοιχτά σε καθημερινή βάση. Ομως για να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της η Γιουβέντους υπέγραψε και συμφωνία με εταιρεία που ανέλαβε να βρει χορηγό που θα πληρώσει για να δώσει όνομα στο γήπεδο, ενώ θα φροντίσει για τη βέλτιστη εμπορική εκμετάλλευση των θεωρείων VIP.
Τα μοντέρνα στάδια φροντίζουν για κάθε ανάγκη των φιλάθλων. Πέρα από τις πολλές τουαλέτες, το νέο Γουέμπλεϊ αποφέρει σημαντικά κέρδη στην αγγλική ομοσπονδία που το χρησιμοποιεί για την εθνική ομάδα της Αγγλίας, έχοντας τοποθετήσει ένα αναψυκτήριο για κάθε 100 φιλάθλους! Ετσι το γνωστό στην Αγγλία «μια πίτα και μια μπίρα πριν από τον αγώνα» έχει αναχθεί πλέον σε επιστήμη.
Ουσιαστικά κέρδη για τον σύλλογο, αλλά και τους μπουκμέικερ φέρνουν και τα γραφεία στοιχημάτων που έχουν πιάσει πόστα στις εισόδους των γηπέδων στην Αγγλία. Πρόκειται για κατάλοιπο της μακράς παράδοσης στοιχηματισμού των Βρετανών, αντίστοιχο με τα γκισέ στοιχημάτων στον ιππόδρομο, όπου ποντάρεις γι' αυτό που πας να δεις, αφήνοντας σε δεύτερο πλάνο το προσφερόμενο θέαμα. Εκεί θα δει κανείς μακρύτερες ουρές από αυτές για τις τουαλέτες ή για αναψυκτικά.
Σημαντικά κέρδη αποφέρει και η λειτουργία μουσείων και οι τουρνέ των γηπέδων με ξεναγό, που είναι πολύ συνηθισμένη στη Δυτική Ευρώπη. Οι σύλλογοι χρεώνουν τους επισκέπτες με ποσά που φτάνουν κοντά στην τιμή του εισιτηρίου ενός αγώνα πρωταθλήματος. Για να δεις αγώνα της Γουέστ Χαμ στο Λονδίνο αρκούν 20 λίρες, αλλά θέλεις 15 λίρες για την ξενάγηση.
Πολύ σημαντική διάσταση της εμπειρίας που θέλουν να προσφέρουν οι σύλλογοι στην Ευρώπη στους θεατές-πελάτες τους είναι και η ατμόσφαιρα του γηπέδου. Πέρα από τα τετριμμένα (μουσική, μασκότ, μαζορέτες κ.λπ.), οι σύλλογοι φροντίζουν να προσφέρουν στιγμές που δύσκολα θα ξεχάσουν οι θεατές κάθε ηλικίας που θα πληρώσουν αδρά ένα εισιτήριο για να νιώσουν ότι συμμετέχουν σε κάτι αξέχαστο.
Η Μπορούσια Ντόρτμουντ έχει, μετά και την τελευταία ανακαίνιση του Βεστφάλενσταντιον που πλέον ονομάζεται Σίγκναλ Ιντούνα Παρκ, διατηρήσει τη μεγαλύτερη κερκίδα ορθίων οπαδών, χωρητικότητας άνω των 25.000 θεατών. Ο λεγόμενος «Κίτρινος Τοίχος», από το χρώμα της ομάδας, είναι η εξέδρα των φανατικών που παράγει απίστευτο θόρυβο, πράγμα αξέχαστο για όποιον το βιώσει.
Τι κι αν η FIFA κι η UEFA επιμένουν να υπάρχουν παντού καθίσματα; Η Μπορούσια έβαλε καθίσματα (που μειώνουν στο μισό τη χωρητικότητα της κερκίδας), αλλά τα χρησιμοποιεί μόνο για διεθνείς αγώνες. Ετσι είναι όλοι ευχαριστημένοι, αφού και στο ποδόσφαιρο, ο πελάτης έχει πάντα δίκιο.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου