Εισιτήριο:
το μαγικό χαρτάκι που σου δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθήσεις την
αγαπημένη σου ομάδα ή αθλητή. Εκείνο το απόκομμα που μπορεί να κρατάς
σαν θησαυρό στο σεντούκι των αναμνήσεων, μαζί με φωτογραφίες των
αγαπημένων σου.
Όλα τα παραπάνω τα γνωρίζατε για το εισιτήριο, εκείνο που δεν ξέρατε όμως είναι ότι για να φτάσετε να κρατάτε αυτό το εισιτήριο, δεκάδες επιστημόνων έχουν συνεργαστεί προκειμένου να καθοριστεί: η τιμή του, τα μέσα που θα σας μεταφέρουν γήπεδο, η ροή του κόσμου στο γήπεδο από κάθε πύλη, όπως επίσης και εκείνοι που έφτιαξαν τα συστήματα για να μπορείτε να το παραγγείλετε με ασφάλεια από το σπίτι σας ενώ είστε ξαπλωμένοι στον καναπέ, ακούτε μουσική και κάνετε ένα διάλειμμα από το διάβασμα του αγαπημένου σας βιβλίου.
Η tickethour είναι το κομμάτι εκείνου του παζλ που συμπληρώνει το κενό ανάμεσα στον διοργανωτή και τον θεατή.
Πως αποφάσισε να ασχοληθείς με ένα τόσο εξειδικευμένο τομέα όπως το ticketing;
«Εργάστηκα στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Έχω κάνει σπουδές και μεταπτυχιακό στα οικονομικά στην Αγγλία, όπου και διέμενα. Στην Ελλάδα βρέθηκα κατα λάθος, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και μου ζητήθηκε να διαμορφώσω τις τιμές των εισιτηρίων, αυτό είναι κάτι που γίνεται μέσω οικονομετρίας, λαμβάνοντας υπόψιν ιστορικά δεδομενα, πόσο δημοφιλές είναι το κάθε άθλημα κτλπ. Οπότε έκανα μία εξίσωση για κάθε άθλημα και μέσα από αυτήν προέκυπταν οι τιμές. Γι αυτό δούλεψα αρχικά στην οργανωτική επιτροπή. Αυτή η αρμοδιότητα μου είχε διάρκεια τρεις μήνες. Μετά από αυτό μπήκα στο στρατηγικό σχεδιασμό του ticketing, ήμουν από τους πρώτους που πήγαν εκεί, ανέβηκα γρήγορα μέχρι που έφτασα να πάρω όλο το τμήμα του ticketing.
Μέχρι τότε δεν είχα σκεφτεί μία τέτοια τροπή στην καριέρα μου. Ανάρριχήθηκα τόσο γρήγορα που έφτασα να είμαι ο νεότερος διευθυντής στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, αφού ήμουν μόλις 28 ετών. Οι Αγώνες ήταν η μεγαλύτερη εμπειρία της ζωής μου. Στη συνέχεια λοιπόν, αποφάσισα να κάνω κάτι δικό μου, μαζί με τον τότε γενικό διευθυντή των Ολυμπιακών Αγώνων, τον Γιώργο Μπόλο. Έτσι, αποφασίσαμε να κάνουμε μία εταιρεία ticketing. Τότε το ticketing ήταν σε εμβρυακό στάδιο, πήραμε λοιπόν τα δικαιώματα της αμερικανικής εταιρείας tickets.com, δηλαδή πήρα το λογισμικό και ήμουν ήμουν ο προμηθευτής εισιτηρίων. Δούλεψα μαζί τους για 1.5 χρονο και στην συνέχεια πήραμε την απόφαση να κάνουμε κάτι δικό μας. Τότε γελούσαν όλοι μαζί μας. Υπάρχουν 150 εταιρείες ticketing σε όλο τον κοσμο και από αυτές μόνον οι 20-25 αναλαμβάνουν τα μεγάλα γεγονότα».
Ποια ήταν λοιπόν η μεγάλη πρόκληση στο νέο εγχείρημα;
«To μεγάλο στοίχημα ήταν να μπούμε ανάμεσα σε αυτές τις εταιρείες. Φτιάξαμε σε μικρό χρονικό διάστημα το δικό μας λογισμικό, το οποίο είναι web based. To σύστημα μας ήταν εντελώς καινούριο και είχαμε το πλεονέκτημα ότι είχαμε καθίσει και στη θέση του διοργανωτή και σε αυτή εκείνου που παρείχε το σύστημα ticketing. Ξέραμε λοιπόν, τι θέλει ο πελάτης, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί αυτό είναι κάτι το οποίο δεν γνωρίζουν μέχρι σήμερα ακόμη και κραταιές δυνάμεις του χώρου. Δεν έχουν καταλάβει ότι είναι μία επιχείρηση παροχής υπηρεσιών. Δώσαμε βάση, το καναμε σωστά και μέσα σε 2-3 χρόνια μονοπωλήσαμε στην Ελλάδα. Στην συνέχεια σκεφτήκαμε ότι η χώρα μας είναι πολύ μικρή και έτσι βγήκαμε προς τα έξω. Το πρώτο μεγάλο εγχείρημα ήταν το 2009 όταν μας κάλεσαν εδώ στο Κατάρ, σε ένα διεθνή διαγωνισμό για να δώσουμε προσφορά για το Asian Cup (σ.σ. Το αντίστοιχο Euro της Ασίας). Αυτό έγινε εντελώς τυχαία, όταν λάβαμε μέρος σε μία έκθεση που γινόταν στην Ελλάδα, την Europe's top tickets. Ακριβώς επειδή πραγματοποιούνταν στην Ελλάδα κάναμε ένα κιόσκι στο οποιο δείχναμε το σύστημα μας και είχαμε φέρει ένα μηχάνημα της τράπεζας Πειραιώς με την οποία συνεργαζόμαστε, το οποίο δίνει τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου, μεσω του συστήματος easy pay. Αυτό ακόμα και σήμερα είναι καινοτόμο, αφού μόνο στην Ισπανία μπορεί κανείς να αγοράσει εισιτήριο από τα μηχανήματα τραπεζών.
Εκεί μας είδαν οι Καταριανοί και τους έκανε εντύπωση που μπήκαν επιτόπου online διάλεξαν θέση και αγόρασαν εισιτήριο. Έτσι, μας κάλεσαν μαζί με ακόμη 9 εταιρείες όπως η Ticketmaster και Ticket.com στο διαγωνισμό, τον οποίο τελικά κερδίσαμε».
Ποια ήταν η αντίδραση των πρώην συνεργατών σου, οι οποίοι κάποτε γελούσαν μαζί σου;
«Υπάρχει πλέον αμοιβαίος σεβασμός και έχουν αναγνωρίσει τι έχουμε κάνει. Πήραμε τη διοργάνωση του 2011 και τα συγχαρητήρια της FIFA και της οργανωτικής επιτροπής για τις καινοτομίες που λανσάραμε. Αντιμετωπίσαμε μεγάλες προκλήσεις. Για παράδειγμα μία ωραία μέρα ο σεϊχης που είχε την ευθύνη της διοργάνωσης αποφάσισε ότι καθένα από τα 5 στάδια θα είχε διαφορετικό χρώμα, ήθελε λοιπόν το χρώμα των εισιτηρών να συμβαδίζει με την εγκατάσταση διεξαγωγής. Αυτό δεν ήταν καθόλου εύκολο ήταν η πρώτη φορά που πουληθηκαν διαφορετικά εισιτήρια για κάθε εγκατάσταση. Αυτή ήταν η αρχή για να βγούμε εκτός Ελλάδας. Από το 2011 και έπειτα έχουμε κάνει πολλά πράγματα άσχετα αν δεν μας γνωρίζουν στην Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει γιατί επικεντρωνόμαστε στο εξωτερικό. Έχουμε επτά εταιρείες σε επτά χώρες μέχρι στιγμής, Αγγλία, Νορβηγία, Αμερική, Ελλάδα, Κατάρ, Ολλανδία και πρόσφατα στην Αίγυπτο, όπου έχουμε δώσει το λογισμικό μας σε μία τρίτη εταιρεία. Πλεον κυνηγάμε μεγάλες διοργανώσεις και εχουμε καταφέρει να μπούμε στην ελίτ. Πρόσφατα αναλάβαμε τη διοργάνωση στο Μπακού για τους Ευρωπαϊκούς Αγώνες, το οποίο θα περιλαμβάνει 20 αθλήματα, σε 16 γήπεδα και 350 σημεία πώλησης. Εκεί επίσης συμμετείχαν οι κορυφαίοι και καταφέραμε να κερδίσουμε, μάλιστα είναι η πρώτη μεγάλη διοργάνωση με πολλά αθλήματα που αναλαμβάνουμε.
Πως καταφέρατε να μπείτε ανάμεσα σε τόσο μεγάλες εταιρείες σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα;
«Μέχρι στιγμής τα πράγματα πάνε πολύ καλά η δυσκολία στη δουλειά αυτή είναι να κάνεις την καινοτομία. Η Eventeam, η οποία είναι γερμανική εταιρεία έχει κεφαιοποίηση 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ στο χρηματηστήριο της Φρανκφούρτης, η Τicketmaster εξαγοράστηκε από την αμερικανική LiveΝation όταν είχε κεφαλαιοποίηση στο χρηματηστήριο της ΝΥ 700 εκατομμύρια δολάρια, είναι εταιρείες κολοσσοί με πολύ προσωπικό, όμως για κάποιο λόγο δεν έχουν συστήματα, τα οποία να είναι σύγχρονα. Έχουν μείνει τεχνολογικά πολύ πίσω και τους είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν όλο αυτό το πράγμα γιατί έχουν πάρα πολλούς πελάτες.
Αυτό το λάθος η tickethour πως προσπαθεί να το αποφύγει;
«Είναι το πρώτο πράγμα που κάναμε. Η καινοτομία λοιπόν που εισάγαμε είναι ότι κάναμε μία πλατφόρμα με μία έκδοση σε όλο τον κόσμο. Δηλαδή όταν φτιάχνουμε κάτι για το Κατάρ είναι αυτομάτως διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο. Οποιαδήποτε αναβάθμιση ισχύει αυτόματα παντού. Οι μεγάλες εταιρείες έπεσαν στην παγίδα, να μείνουν πίσω γιατί είχαν ένα σύστημα το οποίο δούλευε καλά, φτιάξανε λοιπόν το μπροστινό κομμάτι που αφορούσε τον κόσμο και αλλά άφησαν το λειτουργικό που αφορά την εταιρεία να απαρχαιώνεται. Θα το αλλάξουν γιατί χάνουν δουλειές. Δεν έπένδυσαν ένα μέρος των τεράστιων κερδών τους για να εξυγχρονιστούν και τώρα το βρίσκουν μπροστά τους. Είναι κρίσιμο να επενδύεις συνεχώς στο προϊόν σου. Δίνουμε πολύ βάση στην έρευνα και ανάπτυξη γιατί θέλουμε το προϊόν μας να είναι 5 χρόνια μπροστά σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας. Στην Ελλάδα είμαστε 40 άτομα και εμείς χτίζουμε το λογισμικό, για όλο τον κόσμο. Όλη η ανάπτυξη γίνεται εντός συνόρων. Και επειδή όλη η εφαρμογή είναι web είναι πολύ εύκολο να δουλεύουμε από εδώ. Στις άλλες χώρες οι συνεργάτες μας ασχολούνται με την προώθηση.
Ποιος είναι ο στόχος της εταιρείας τώρα;
«Να εδραιωθούμε στις χώρες που έχουμε ανοίξει. Ήδη στην Ολλανδία έχουμε υπογράψει με το Αmsterdam Arena, το οποίο χρησιμοποεί μόνο το δικό μας σύστημα. Παράλληλα, είμαστε σε μία διαδικασία διαπραγματεύσεων στο Βέλγιο για να αναλάβουμε όλες τις ομάδες της χώρας. Τέλος, στη Νορβηγία, που εταιρεία μετρά μόλις 8 μήνες ζωής, έχουμε συμφωνήσει με πέντε ομάδες και συζητάμε για 3 ακόμη».
Τι μπορεί να πάει στραβά στη διάρκεια μίας διοργάνωσης;
«Υπάρχουν πολλές δυσκολίες που έχεις να αντιμετωπίσεις στη διάρκεια ενός μεγάλου αθλητικού γεγονότος, αφού σε μία εγκατάσταση μπορεί να γίνονται περισσότερα από ένα γεγονότα. Για βγάλεις εις πέρας ένα γεγονός όπως οι Ευρωπαϊκοί Αγώνες πρέπει να έχεις δουλεύψει 2-3 χρόνια πριν μαζί με τους διοργανωτές, ώστε τη στιγμή που θα αρχίσει η πώληση εισιτηρίων να τα έχεις δρομολογήσει όλα. Η εμπειρία των Ολυμπιακών Αγώνων μας δίνει τη δυνατότητα να δώσουμε χρήσιμες συμβουλές στους διοργανωτές σε θέματα που πιθανώς δεν έχουν ξαναναντιμετωπίσει
Τώρα για τα προβληματα της τελευταίας στιγμής, πάντα συμβαίνουν αυτά. Για παράδειγμα στη διάρκεια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος χάντμπολ, εδώ στο Κατάρ αντιμετωπίσαμε το εξής, κάθε ημέρα είναι προγραμματισμένοι δύο αγώνες σε κάθε εγκατάσταση. Με το εισιτήριο κανείς μπορεί να παρακολουθήσει και τους δύο αγώνες. Ο πρώτος αγώνας ξεκινά στις 6.30 και ο δεύτερος στις 9.30. Τι συνέβαινε λοιπόν: μπορεί να είχαμε τον πρώτο αγώνα sold out και στον δεύτερο αγώνα το γήπεδο να είναι άδειο. Αυτό οι διοργανωτές δεν ήξεραν πως να το λύσουν. Έπρεπε επομένως, εμείς να κάνουμε μία τροποποίηση στην όλη διαδικασία ώστε να ξέρουν πόσοι μπήκαν, πόσοι έφυγαν, ώστε να βάλουν το αντίστοιχο κόσμο μέσα χωρίς να προκύψει πρόβλημα. Αυτό το διαπίστωσαν αφότου ξεκίνησαν πια οι αγώνες. Μπορεί να ακούγεται απλό αλλά το να φέρεις εις πέρας κάτι τέτοιο σε 4-5 μερες απαίτησε πάρα πολλή δουλειά. Τα καταφέραμε γιατί είμαστε ελληνική εταιρεία. Έχουμε φιλότιμο, τα παίρνουμε προσωπικά, καταλαβαίνουμε το πρόβλημα του άλλου και προσπαθούμε να το λύσουμε ακόμη κι αν πρέπει να δουλέψουμε 22 ώρες για 3 συνεχόμενες μέρες. Στο εξωτερικό δεν δουλεύουν έτσι. Τον Γερμανό ή τον Αμερικανό θα τον δεις να δουλεύει βάσει του business plan, από το οποίο δεν θα παρεκλίνουν για κανέναν λόγο.
Σε τι ποσοστό αγοράζει ο κόσμος εισιτήριο μέσω διαδικτύου;
«Σκοπός μας είναι να μπορεί ο καθένας να αγοράσει εισιτήριο από οποιαδήποτε συσκευή χωρίς να είναι υποχρεωμένος να κατεβάσει οποιαδήποτε εφαρμογή. Να χτυπάς το url να προσαρμόζεται με την οθόνη σου, να διαλέγεις τη θέση σου και να παίρνεις το εισιτήριο σου, είτε συμβατικό είτε mobile. Πάνω από το 70% των ανθρώπων που μπαίνουν στο ίντερνετ σήμερα το κάνουν μέσω smart phones, ενώ πολύ διαδεδομένα είναι τα mobile tickets, εδώ στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος χάντμπολ».
Το δικό σας σύστημα είναι στο cloud πόσο ασφαλές είναι αυτό;
«Είναι πολύ πιο ασφαλές το προιόν στο cloud από ένα σερβερ που τον έχεις δίπλα σου και πιστεύεις ότι κανείς δεν μπορεί να τον πειράξει. Οι cloud providers έχουν πανάκριβα και πολύ ανεπτυγμένα συστήματα ασφαλείας. Σε έναν σερβερ θα έχεις ένα firewall και τίποτα παραπάνω. Δεν λέμε ότι δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να σπάσει κανείς τίποτα, άλλωστε προ ημερών μπήκαν στο FBI. Ωστόσο, εμείς έχουμε μία διεθνή πιστοποίηση βάσει της οποία κάθε τρεις μήνες γίνεται επιθεση στο σύστημα, προσπαθεί δηλαδή κάποιος να σπάσει τους κώδικες ασφαλείας. Στην περίπτωση λοιπόν, που διαπιστώσει ότι υπάρχει κάποια «τρύπα» σου την επισημαίνει και εσύ πρέπει να τη διορθώσεις διότι διαφορετικά δεν θα πάρεις την πιστοποίηση».
Πόση δουλειά κρύβεται πίσω από ένα εισιτήριο;
«Αυτό που δεν ξέρουν πολλοί είναι ότι το ticketing καθορίζει τις ροές των ανθρώπων στο στάδιο. Κάθε εισιτήριο έχει συνήθως τουλάχιστον τέσσερις παραμέτρους πύλη, τμήμα, σειρά και θέση, ανάλογα με το πως κάνεις εσύ τη διανομή των εισιτηρίων φτάνει και ο κόσμος στο γήπεδο, αν κάνεις ένα λάθος και για παράδειγμα ένα τμήμα το βάλεις σε λάθος πύλη θα δημιουργήσεις χάος. Επομένως η εξυπηρέτηση θεατών και οι μεταφορές παίρνουν όλες τις πληροφορίες από το ticketing. Ακόμα και τα ξενοδοχεία παίρνουν πληροφορίες από το ticketing».
Όλα τα παραπάνω τα γνωρίζατε για το εισιτήριο, εκείνο που δεν ξέρατε όμως είναι ότι για να φτάσετε να κρατάτε αυτό το εισιτήριο, δεκάδες επιστημόνων έχουν συνεργαστεί προκειμένου να καθοριστεί: η τιμή του, τα μέσα που θα σας μεταφέρουν γήπεδο, η ροή του κόσμου στο γήπεδο από κάθε πύλη, όπως επίσης και εκείνοι που έφτιαξαν τα συστήματα για να μπορείτε να το παραγγείλετε με ασφάλεια από το σπίτι σας ενώ είστε ξαπλωμένοι στον καναπέ, ακούτε μουσική και κάνετε ένα διάλειμμα από το διάβασμα του αγαπημένου σας βιβλίου.
Η tickethour είναι το κομμάτι εκείνου του παζλ που συμπληρώνει το κενό ανάμεσα στον διοργανωτή και τον θεατή.
Πως αποφάσισε να ασχοληθείς με ένα τόσο εξειδικευμένο τομέα όπως το ticketing;
«Εργάστηκα στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Έχω κάνει σπουδές και μεταπτυχιακό στα οικονομικά στην Αγγλία, όπου και διέμενα. Στην Ελλάδα βρέθηκα κατα λάθος, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και μου ζητήθηκε να διαμορφώσω τις τιμές των εισιτηρίων, αυτό είναι κάτι που γίνεται μέσω οικονομετρίας, λαμβάνοντας υπόψιν ιστορικά δεδομενα, πόσο δημοφιλές είναι το κάθε άθλημα κτλπ. Οπότε έκανα μία εξίσωση για κάθε άθλημα και μέσα από αυτήν προέκυπταν οι τιμές. Γι αυτό δούλεψα αρχικά στην οργανωτική επιτροπή. Αυτή η αρμοδιότητα μου είχε διάρκεια τρεις μήνες. Μετά από αυτό μπήκα στο στρατηγικό σχεδιασμό του ticketing, ήμουν από τους πρώτους που πήγαν εκεί, ανέβηκα γρήγορα μέχρι που έφτασα να πάρω όλο το τμήμα του ticketing.
Μέχρι τότε δεν είχα σκεφτεί μία τέτοια τροπή στην καριέρα μου. Ανάρριχήθηκα τόσο γρήγορα που έφτασα να είμαι ο νεότερος διευθυντής στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, αφού ήμουν μόλις 28 ετών. Οι Αγώνες ήταν η μεγαλύτερη εμπειρία της ζωής μου. Στη συνέχεια λοιπόν, αποφάσισα να κάνω κάτι δικό μου, μαζί με τον τότε γενικό διευθυντή των Ολυμπιακών Αγώνων, τον Γιώργο Μπόλο. Έτσι, αποφασίσαμε να κάνουμε μία εταιρεία ticketing. Τότε το ticketing ήταν σε εμβρυακό στάδιο, πήραμε λοιπόν τα δικαιώματα της αμερικανικής εταιρείας tickets.com, δηλαδή πήρα το λογισμικό και ήμουν ήμουν ο προμηθευτής εισιτηρίων. Δούλεψα μαζί τους για 1.5 χρονο και στην συνέχεια πήραμε την απόφαση να κάνουμε κάτι δικό μας. Τότε γελούσαν όλοι μαζί μας. Υπάρχουν 150 εταιρείες ticketing σε όλο τον κοσμο και από αυτές μόνον οι 20-25 αναλαμβάνουν τα μεγάλα γεγονότα».
Ποια ήταν λοιπόν η μεγάλη πρόκληση στο νέο εγχείρημα;
«To μεγάλο στοίχημα ήταν να μπούμε ανάμεσα σε αυτές τις εταιρείες. Φτιάξαμε σε μικρό χρονικό διάστημα το δικό μας λογισμικό, το οποίο είναι web based. To σύστημα μας ήταν εντελώς καινούριο και είχαμε το πλεονέκτημα ότι είχαμε καθίσει και στη θέση του διοργανωτή και σε αυτή εκείνου που παρείχε το σύστημα ticketing. Ξέραμε λοιπόν, τι θέλει ο πελάτης, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό, γιατί αυτό είναι κάτι το οποίο δεν γνωρίζουν μέχρι σήμερα ακόμη και κραταιές δυνάμεις του χώρου. Δεν έχουν καταλάβει ότι είναι μία επιχείρηση παροχής υπηρεσιών. Δώσαμε βάση, το καναμε σωστά και μέσα σε 2-3 χρόνια μονοπωλήσαμε στην Ελλάδα. Στην συνέχεια σκεφτήκαμε ότι η χώρα μας είναι πολύ μικρή και έτσι βγήκαμε προς τα έξω. Το πρώτο μεγάλο εγχείρημα ήταν το 2009 όταν μας κάλεσαν εδώ στο Κατάρ, σε ένα διεθνή διαγωνισμό για να δώσουμε προσφορά για το Asian Cup (σ.σ. Το αντίστοιχο Euro της Ασίας). Αυτό έγινε εντελώς τυχαία, όταν λάβαμε μέρος σε μία έκθεση που γινόταν στην Ελλάδα, την Europe's top tickets. Ακριβώς επειδή πραγματοποιούνταν στην Ελλάδα κάναμε ένα κιόσκι στο οποιο δείχναμε το σύστημα μας και είχαμε φέρει ένα μηχάνημα της τράπεζας Πειραιώς με την οποία συνεργαζόμαστε, το οποίο δίνει τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου, μεσω του συστήματος easy pay. Αυτό ακόμα και σήμερα είναι καινοτόμο, αφού μόνο στην Ισπανία μπορεί κανείς να αγοράσει εισιτήριο από τα μηχανήματα τραπεζών.
Εκεί μας είδαν οι Καταριανοί και τους έκανε εντύπωση που μπήκαν επιτόπου online διάλεξαν θέση και αγόρασαν εισιτήριο. Έτσι, μας κάλεσαν μαζί με ακόμη 9 εταιρείες όπως η Ticketmaster και Ticket.com στο διαγωνισμό, τον οποίο τελικά κερδίσαμε».
Ποια ήταν η αντίδραση των πρώην συνεργατών σου, οι οποίοι κάποτε γελούσαν μαζί σου;
«Υπάρχει πλέον αμοιβαίος σεβασμός και έχουν αναγνωρίσει τι έχουμε κάνει. Πήραμε τη διοργάνωση του 2011 και τα συγχαρητήρια της FIFA και της οργανωτικής επιτροπής για τις καινοτομίες που λανσάραμε. Αντιμετωπίσαμε μεγάλες προκλήσεις. Για παράδειγμα μία ωραία μέρα ο σεϊχης που είχε την ευθύνη της διοργάνωσης αποφάσισε ότι καθένα από τα 5 στάδια θα είχε διαφορετικό χρώμα, ήθελε λοιπόν το χρώμα των εισιτηρών να συμβαδίζει με την εγκατάσταση διεξαγωγής. Αυτό δεν ήταν καθόλου εύκολο ήταν η πρώτη φορά που πουληθηκαν διαφορετικά εισιτήρια για κάθε εγκατάσταση. Αυτή ήταν η αρχή για να βγούμε εκτός Ελλάδας. Από το 2011 και έπειτα έχουμε κάνει πολλά πράγματα άσχετα αν δεν μας γνωρίζουν στην Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει γιατί επικεντρωνόμαστε στο εξωτερικό. Έχουμε επτά εταιρείες σε επτά χώρες μέχρι στιγμής, Αγγλία, Νορβηγία, Αμερική, Ελλάδα, Κατάρ, Ολλανδία και πρόσφατα στην Αίγυπτο, όπου έχουμε δώσει το λογισμικό μας σε μία τρίτη εταιρεία. Πλεον κυνηγάμε μεγάλες διοργανώσεις και εχουμε καταφέρει να μπούμε στην ελίτ. Πρόσφατα αναλάβαμε τη διοργάνωση στο Μπακού για τους Ευρωπαϊκούς Αγώνες, το οποίο θα περιλαμβάνει 20 αθλήματα, σε 16 γήπεδα και 350 σημεία πώλησης. Εκεί επίσης συμμετείχαν οι κορυφαίοι και καταφέραμε να κερδίσουμε, μάλιστα είναι η πρώτη μεγάλη διοργάνωση με πολλά αθλήματα που αναλαμβάνουμε.
Πως καταφέρατε να μπείτε ανάμεσα σε τόσο μεγάλες εταιρείες σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα;
«Μέχρι στιγμής τα πράγματα πάνε πολύ καλά η δυσκολία στη δουλειά αυτή είναι να κάνεις την καινοτομία. Η Eventeam, η οποία είναι γερμανική εταιρεία έχει κεφαιοποίηση 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ στο χρηματηστήριο της Φρανκφούρτης, η Τicketmaster εξαγοράστηκε από την αμερικανική LiveΝation όταν είχε κεφαλαιοποίηση στο χρηματηστήριο της ΝΥ 700 εκατομμύρια δολάρια, είναι εταιρείες κολοσσοί με πολύ προσωπικό, όμως για κάποιο λόγο δεν έχουν συστήματα, τα οποία να είναι σύγχρονα. Έχουν μείνει τεχνολογικά πολύ πίσω και τους είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν όλο αυτό το πράγμα γιατί έχουν πάρα πολλούς πελάτες.
Αυτό το λάθος η tickethour πως προσπαθεί να το αποφύγει;
«Είναι το πρώτο πράγμα που κάναμε. Η καινοτομία λοιπόν που εισάγαμε είναι ότι κάναμε μία πλατφόρμα με μία έκδοση σε όλο τον κόσμο. Δηλαδή όταν φτιάχνουμε κάτι για το Κατάρ είναι αυτομάτως διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο. Οποιαδήποτε αναβάθμιση ισχύει αυτόματα παντού. Οι μεγάλες εταιρείες έπεσαν στην παγίδα, να μείνουν πίσω γιατί είχαν ένα σύστημα το οποίο δούλευε καλά, φτιάξανε λοιπόν το μπροστινό κομμάτι που αφορούσε τον κόσμο και αλλά άφησαν το λειτουργικό που αφορά την εταιρεία να απαρχαιώνεται. Θα το αλλάξουν γιατί χάνουν δουλειές. Δεν έπένδυσαν ένα μέρος των τεράστιων κερδών τους για να εξυγχρονιστούν και τώρα το βρίσκουν μπροστά τους. Είναι κρίσιμο να επενδύεις συνεχώς στο προϊόν σου. Δίνουμε πολύ βάση στην έρευνα και ανάπτυξη γιατί θέλουμε το προϊόν μας να είναι 5 χρόνια μπροστά σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας. Στην Ελλάδα είμαστε 40 άτομα και εμείς χτίζουμε το λογισμικό, για όλο τον κόσμο. Όλη η ανάπτυξη γίνεται εντός συνόρων. Και επειδή όλη η εφαρμογή είναι web είναι πολύ εύκολο να δουλεύουμε από εδώ. Στις άλλες χώρες οι συνεργάτες μας ασχολούνται με την προώθηση.
Ποιος είναι ο στόχος της εταιρείας τώρα;
«Να εδραιωθούμε στις χώρες που έχουμε ανοίξει. Ήδη στην Ολλανδία έχουμε υπογράψει με το Αmsterdam Arena, το οποίο χρησιμοποεί μόνο το δικό μας σύστημα. Παράλληλα, είμαστε σε μία διαδικασία διαπραγματεύσεων στο Βέλγιο για να αναλάβουμε όλες τις ομάδες της χώρας. Τέλος, στη Νορβηγία, που εταιρεία μετρά μόλις 8 μήνες ζωής, έχουμε συμφωνήσει με πέντε ομάδες και συζητάμε για 3 ακόμη».
Τι μπορεί να πάει στραβά στη διάρκεια μίας διοργάνωσης;
«Υπάρχουν πολλές δυσκολίες που έχεις να αντιμετωπίσεις στη διάρκεια ενός μεγάλου αθλητικού γεγονότος, αφού σε μία εγκατάσταση μπορεί να γίνονται περισσότερα από ένα γεγονότα. Για βγάλεις εις πέρας ένα γεγονός όπως οι Ευρωπαϊκοί Αγώνες πρέπει να έχεις δουλεύψει 2-3 χρόνια πριν μαζί με τους διοργανωτές, ώστε τη στιγμή που θα αρχίσει η πώληση εισιτηρίων να τα έχεις δρομολογήσει όλα. Η εμπειρία των Ολυμπιακών Αγώνων μας δίνει τη δυνατότητα να δώσουμε χρήσιμες συμβουλές στους διοργανωτές σε θέματα που πιθανώς δεν έχουν ξαναναντιμετωπίσει
Τώρα για τα προβληματα της τελευταίας στιγμής, πάντα συμβαίνουν αυτά. Για παράδειγμα στη διάρκεια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος χάντμπολ, εδώ στο Κατάρ αντιμετωπίσαμε το εξής, κάθε ημέρα είναι προγραμματισμένοι δύο αγώνες σε κάθε εγκατάσταση. Με το εισιτήριο κανείς μπορεί να παρακολουθήσει και τους δύο αγώνες. Ο πρώτος αγώνας ξεκινά στις 6.30 και ο δεύτερος στις 9.30. Τι συνέβαινε λοιπόν: μπορεί να είχαμε τον πρώτο αγώνα sold out και στον δεύτερο αγώνα το γήπεδο να είναι άδειο. Αυτό οι διοργανωτές δεν ήξεραν πως να το λύσουν. Έπρεπε επομένως, εμείς να κάνουμε μία τροποποίηση στην όλη διαδικασία ώστε να ξέρουν πόσοι μπήκαν, πόσοι έφυγαν, ώστε να βάλουν το αντίστοιχο κόσμο μέσα χωρίς να προκύψει πρόβλημα. Αυτό το διαπίστωσαν αφότου ξεκίνησαν πια οι αγώνες. Μπορεί να ακούγεται απλό αλλά το να φέρεις εις πέρας κάτι τέτοιο σε 4-5 μερες απαίτησε πάρα πολλή δουλειά. Τα καταφέραμε γιατί είμαστε ελληνική εταιρεία. Έχουμε φιλότιμο, τα παίρνουμε προσωπικά, καταλαβαίνουμε το πρόβλημα του άλλου και προσπαθούμε να το λύσουμε ακόμη κι αν πρέπει να δουλέψουμε 22 ώρες για 3 συνεχόμενες μέρες. Στο εξωτερικό δεν δουλεύουν έτσι. Τον Γερμανό ή τον Αμερικανό θα τον δεις να δουλεύει βάσει του business plan, από το οποίο δεν θα παρεκλίνουν για κανέναν λόγο.
Σε τι ποσοστό αγοράζει ο κόσμος εισιτήριο μέσω διαδικτύου;
«Σκοπός μας είναι να μπορεί ο καθένας να αγοράσει εισιτήριο από οποιαδήποτε συσκευή χωρίς να είναι υποχρεωμένος να κατεβάσει οποιαδήποτε εφαρμογή. Να χτυπάς το url να προσαρμόζεται με την οθόνη σου, να διαλέγεις τη θέση σου και να παίρνεις το εισιτήριο σου, είτε συμβατικό είτε mobile. Πάνω από το 70% των ανθρώπων που μπαίνουν στο ίντερνετ σήμερα το κάνουν μέσω smart phones, ενώ πολύ διαδεδομένα είναι τα mobile tickets, εδώ στο πλαίσιο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος χάντμπολ».
Το δικό σας σύστημα είναι στο cloud πόσο ασφαλές είναι αυτό;
«Είναι πολύ πιο ασφαλές το προιόν στο cloud από ένα σερβερ που τον έχεις δίπλα σου και πιστεύεις ότι κανείς δεν μπορεί να τον πειράξει. Οι cloud providers έχουν πανάκριβα και πολύ ανεπτυγμένα συστήματα ασφαλείας. Σε έναν σερβερ θα έχεις ένα firewall και τίποτα παραπάνω. Δεν λέμε ότι δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να σπάσει κανείς τίποτα, άλλωστε προ ημερών μπήκαν στο FBI. Ωστόσο, εμείς έχουμε μία διεθνή πιστοποίηση βάσει της οποία κάθε τρεις μήνες γίνεται επιθεση στο σύστημα, προσπαθεί δηλαδή κάποιος να σπάσει τους κώδικες ασφαλείας. Στην περίπτωση λοιπόν, που διαπιστώσει ότι υπάρχει κάποια «τρύπα» σου την επισημαίνει και εσύ πρέπει να τη διορθώσεις διότι διαφορετικά δεν θα πάρεις την πιστοποίηση».
Πόση δουλειά κρύβεται πίσω από ένα εισιτήριο;
«Αυτό που δεν ξέρουν πολλοί είναι ότι το ticketing καθορίζει τις ροές των ανθρώπων στο στάδιο. Κάθε εισιτήριο έχει συνήθως τουλάχιστον τέσσερις παραμέτρους πύλη, τμήμα, σειρά και θέση, ανάλογα με το πως κάνεις εσύ τη διανομή των εισιτηρίων φτάνει και ο κόσμος στο γήπεδο, αν κάνεις ένα λάθος και για παράδειγμα ένα τμήμα το βάλεις σε λάθος πύλη θα δημιουργήσεις χάος. Επομένως η εξυπηρέτηση θεατών και οι μεταφορές παίρνουν όλες τις πληροφορίες από το ticketing. Ακόμα και τα ξενοδοχεία παίρνουν πληροφορίες από το ticketing».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου