Τα πολλά χρήματα που έδωσε η τηλεόραση στις ομάδες δημιούργησαν
γίγαντες και ζητιάνους. Διαμόρφωσαν ένα πλαίσιο ανταγωνισμού χωρίς
κανόνες, που έγινε σκέτη ζούγκλα μετά την απόφαση του ευρωπαϊκού
δικαστηρίου στην υπόθεση Μποσμάν.
Οι ποδοσφαιρικές ομάδες άρχισαν να λειτουργούν σαν επιχειρήσεις χωρίς να έχουν ούτε τις δομές, ούτε την εμπειρία αλλά ούτε και τα στελέχη που θα τις βοηθούσαν να διαχειριστούν το νέο περιβάλλον. Τώρα οι κανόνες που έχει εκπονήσει η ΟΥΕΦΑ έχουν αρχίσει να τίθενται σε ισχύ και ισχύουν για όλους. Και από αυτό το σημείο φαίνεται ότι ξεκινά το πρόβλημα, αφού οι κανόνες του financial fair play μοιάζουν με τους κανόνες της ΟΝΕ που θέσπισε το Μάαστριχτ. Γνωρίζουμε τώρα ότι σε διαφορετικού μεγέθους και δυνατοτήτων οικονομίες η εφαρμογή των ίδιων κανόνων ευνοεί τους ισχυρούς και φέρνει τους αδύνατους σε δεινή θέση. Κάτι ανάλογο είναι πιθανό να συμβεί και στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο.
Οι πολύ μεγάλοι σύλλογοι που έχουν εξελιχθεί σε παγκόσμια brand names είναι αμφίβολο αν αυτή η εφαρμογή μπορέσει να περιορίσει την επέκτασή τους. Για παράδειγμα, η επένδυση που ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει η Ρεάλ στα αραβικά εμιράτα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Μία τέτοια επένδυση δεν μπορεί να γίνει χωρίς δανεισμό και φυσικά χρειάζεται και μία μεγάλη εμπορική-οπαδική βάση που θα διασφαλίζει μία σταθερή ροή εσόδων. Αλλο παράδειγμα. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ αποφάσισε να αλλάξει την αυτοκινητοβιομηχανία που είχε χορηγό. Μέχρι τώρα είχε την Audi που είναι και μέτοχος της Μπάγερν.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που θέλει να διαφημίζεται και στην Αγγλία αλλά και μέσω μίας μεγάλης αγγλικής ομάδας σε όλο τον κόσμο –που βλέπει αγγλικό ποδόσφαιρο– συμφώνησε με τη νέα πρωταθλήτρια Ευρώπης, την Τσέλσι, για μία τριετία αρχικά. Αν και δεν έγινε γνωστό το οικονομικό μέρος της συμφωνίας, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 15 εκατομμύρια. Μόλις έγινε γνωστό ότι η συμφωνία της Γιουνάιτεντ με την Audi θα τερματιζόταν, την αγγλική ομάδα προσέγγισε η General Motors που έκανε έρευνα για το κοινό της Μάντσεστερ. Οι άνθρωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας ποντάρουν στα 650 εκατομμύρια της παγκόσμιας οπαδικής βάσης της Μάντσεστερ για να προωθήσουν τα μοντέλα της Σεβρολέτ και γι' αυτό συμφώνησαν για μία πενταετή χορηγία ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Πώς περιορίζεις τους ελέφαντες;
Οι ομάδες αυτού του μεγέθους, ας πούμε της πρώτης δεκαδας-δωδεκάδας της ετήσιας λίστας της Deloitte, επεκτείνονται πολύ μακρύτερα από τη χώρα τους και, κυρίως, από την ήπειρο. Και όταν η επέκτασή τους σε τέτοιο εύρος τους δίνει την ευκαιρία να μεγαλώσουν τα έσοδά τους και προφανώς τις δαπάνες τους έξω από τα όρια που θέτει η ΟΥΕΦΑ, πώς θα τους απαγορεύσεις να κυνηγήσουν ευκαιρίες για επιπλέον έσοδα; Και πιθανόν η απαγόρευση να μην αφορά μόνο τα όρια που θέτει το financial fair play, αλλά και το καλαντάρι των αγωνιστικών υποχρεώσεων.
Η ισπανική λίγκα συμφώνησε –με μία κινεζική εταιρεία μάρκετινγκ που διαχειρίζεται και εμπορικά ζητήματα της κινεζικής ποδοσφαιρικής λίγκας– για την επόμενη πενταετία το πρώτο από τα δύο παιχνίδια του ισπανικού Σούπερ Καπ να γίνεται στο Πεκίνο, αντί του ποσού των 40 εκατομμυρίων ευρώ. Θυμίζω ότι τη σεζόν που πέρασε η ισπανική λίγκα όρισε ένα παιχνίδι να γίνεται στις 12 το μεσημέρι της Κυριακής για να διευκολύνεται η τηλεοπτική αναμετάδοσή του στην Κίνα. Το οικονομικό μέρος της συμφωνίας δεν έγινε γνωστό, αλλά ποιος ξέρει τι άλλο θα ζητήσουν και θα πληρώσουν γι' αυτό οι Κινέζοι ή οι Ινδοί.
Ολες οι μεγάλες ομάδες κυνηγούν αγορές μέσα στις οποίες θέλουν να δραστηριοποιηθούν για να μεγαλώσουν τα έσοδά τους. Η Ρόμα, που πέρασε σε αμερικανικά χέρια, έκανε μία εμπορική συμφωνία με τον κολοσσό της Disney, στοχεύοντας την αμερικανική αγορά, στην οποία θα δίνει φιλικά κατά το καλοκαίρι και όχι μόνο.
Το πρωτάθλημα των λίγων
Φοβάμαι ότι μέσα στην επόμενη πενταετία, όταν θα έχει ξεκαθαρίσει κάπως το τοπίο με την οικονομική κρίση και οι δυνατότητες του financial fair play, οι μεγάλες ομάδες με τα πολλά έσοδα, αν νιώσουν ότι περιορίζονται από τους οικονομικούς περιορισμούς της ΟΥΕΦΑ, ενδέχεται να συγκρουστούν μαζί της. Το Κατάρ το 2022 θα διοργανώσει ένα Παγκόσμιο Κύπελλο και μετά θα έχει μία χαρά εγκαταστάσεις που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν ένα πρωτάθλημα των 10 ή 12 πλουσιότερων ομάδων στον κόσμο. Η χρηματοδότηση ενός τέτοιου πρωταθλήματος, φυσικά, θα μπορούσε να έχει σαν βάση την τηλεόραση και το Al Jazeera, που κάθε χρόνο γιγαντώνεται όλο και περισσότερο, και δείχνει μία χαρά πλατφόρμα, καθώς θα προσφέρει τρεις μεγάλες αγορές: Ασία, Μ. Ανατολή και Αφρική. Καθόλου άσχημα ως προοπτική, που δεν είναι τόσο μακριά, όσο δείχνει.
ΠΗΓΗ: Sportday
Οι ποδοσφαιρικές ομάδες άρχισαν να λειτουργούν σαν επιχειρήσεις χωρίς να έχουν ούτε τις δομές, ούτε την εμπειρία αλλά ούτε και τα στελέχη που θα τις βοηθούσαν να διαχειριστούν το νέο περιβάλλον. Τώρα οι κανόνες που έχει εκπονήσει η ΟΥΕΦΑ έχουν αρχίσει να τίθενται σε ισχύ και ισχύουν για όλους. Και από αυτό το σημείο φαίνεται ότι ξεκινά το πρόβλημα, αφού οι κανόνες του financial fair play μοιάζουν με τους κανόνες της ΟΝΕ που θέσπισε το Μάαστριχτ. Γνωρίζουμε τώρα ότι σε διαφορετικού μεγέθους και δυνατοτήτων οικονομίες η εφαρμογή των ίδιων κανόνων ευνοεί τους ισχυρούς και φέρνει τους αδύνατους σε δεινή θέση. Κάτι ανάλογο είναι πιθανό να συμβεί και στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο.
Οι πολύ μεγάλοι σύλλογοι που έχουν εξελιχθεί σε παγκόσμια brand names είναι αμφίβολο αν αυτή η εφαρμογή μπορέσει να περιορίσει την επέκτασή τους. Για παράδειγμα, η επένδυση που ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει η Ρεάλ στα αραβικά εμιράτα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Μία τέτοια επένδυση δεν μπορεί να γίνει χωρίς δανεισμό και φυσικά χρειάζεται και μία μεγάλη εμπορική-οπαδική βάση που θα διασφαλίζει μία σταθερή ροή εσόδων. Αλλο παράδειγμα. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ αποφάσισε να αλλάξει την αυτοκινητοβιομηχανία που είχε χορηγό. Μέχρι τώρα είχε την Audi που είναι και μέτοχος της Μπάγερν.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που θέλει να διαφημίζεται και στην Αγγλία αλλά και μέσω μίας μεγάλης αγγλικής ομάδας σε όλο τον κόσμο –που βλέπει αγγλικό ποδόσφαιρο– συμφώνησε με τη νέα πρωταθλήτρια Ευρώπης, την Τσέλσι, για μία τριετία αρχικά. Αν και δεν έγινε γνωστό το οικονομικό μέρος της συμφωνίας, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 15 εκατομμύρια. Μόλις έγινε γνωστό ότι η συμφωνία της Γιουνάιτεντ με την Audi θα τερματιζόταν, την αγγλική ομάδα προσέγγισε η General Motors που έκανε έρευνα για το κοινό της Μάντσεστερ. Οι άνθρωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας ποντάρουν στα 650 εκατομμύρια της παγκόσμιας οπαδικής βάσης της Μάντσεστερ για να προωθήσουν τα μοντέλα της Σεβρολέτ και γι' αυτό συμφώνησαν για μία πενταετή χορηγία ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Πώς περιορίζεις τους ελέφαντες;
Οι ομάδες αυτού του μεγέθους, ας πούμε της πρώτης δεκαδας-δωδεκάδας της ετήσιας λίστας της Deloitte, επεκτείνονται πολύ μακρύτερα από τη χώρα τους και, κυρίως, από την ήπειρο. Και όταν η επέκτασή τους σε τέτοιο εύρος τους δίνει την ευκαιρία να μεγαλώσουν τα έσοδά τους και προφανώς τις δαπάνες τους έξω από τα όρια που θέτει η ΟΥΕΦΑ, πώς θα τους απαγορεύσεις να κυνηγήσουν ευκαιρίες για επιπλέον έσοδα; Και πιθανόν η απαγόρευση να μην αφορά μόνο τα όρια που θέτει το financial fair play, αλλά και το καλαντάρι των αγωνιστικών υποχρεώσεων.
Η ισπανική λίγκα συμφώνησε –με μία κινεζική εταιρεία μάρκετινγκ που διαχειρίζεται και εμπορικά ζητήματα της κινεζικής ποδοσφαιρικής λίγκας– για την επόμενη πενταετία το πρώτο από τα δύο παιχνίδια του ισπανικού Σούπερ Καπ να γίνεται στο Πεκίνο, αντί του ποσού των 40 εκατομμυρίων ευρώ. Θυμίζω ότι τη σεζόν που πέρασε η ισπανική λίγκα όρισε ένα παιχνίδι να γίνεται στις 12 το μεσημέρι της Κυριακής για να διευκολύνεται η τηλεοπτική αναμετάδοσή του στην Κίνα. Το οικονομικό μέρος της συμφωνίας δεν έγινε γνωστό, αλλά ποιος ξέρει τι άλλο θα ζητήσουν και θα πληρώσουν γι' αυτό οι Κινέζοι ή οι Ινδοί.
Ολες οι μεγάλες ομάδες κυνηγούν αγορές μέσα στις οποίες θέλουν να δραστηριοποιηθούν για να μεγαλώσουν τα έσοδά τους. Η Ρόμα, που πέρασε σε αμερικανικά χέρια, έκανε μία εμπορική συμφωνία με τον κολοσσό της Disney, στοχεύοντας την αμερικανική αγορά, στην οποία θα δίνει φιλικά κατά το καλοκαίρι και όχι μόνο.
Το πρωτάθλημα των λίγων
Φοβάμαι ότι μέσα στην επόμενη πενταετία, όταν θα έχει ξεκαθαρίσει κάπως το τοπίο με την οικονομική κρίση και οι δυνατότητες του financial fair play, οι μεγάλες ομάδες με τα πολλά έσοδα, αν νιώσουν ότι περιορίζονται από τους οικονομικούς περιορισμούς της ΟΥΕΦΑ, ενδέχεται να συγκρουστούν μαζί της. Το Κατάρ το 2022 θα διοργανώσει ένα Παγκόσμιο Κύπελλο και μετά θα έχει μία χαρά εγκαταστάσεις που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν ένα πρωτάθλημα των 10 ή 12 πλουσιότερων ομάδων στον κόσμο. Η χρηματοδότηση ενός τέτοιου πρωταθλήματος, φυσικά, θα μπορούσε να έχει σαν βάση την τηλεόραση και το Al Jazeera, που κάθε χρόνο γιγαντώνεται όλο και περισσότερο, και δείχνει μία χαρά πλατφόρμα, καθώς θα προσφέρει τρεις μεγάλες αγορές: Ασία, Μ. Ανατολή και Αφρική. Καθόλου άσχημα ως προοπτική, που δεν είναι τόσο μακριά, όσο δείχνει.
ΠΗΓΗ: Sportday
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου