Ζώντας το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο
των συλλόγων μέσα (και) από τα social media έχω ... βαρεθεί να
διασκεδάζω, να ψυχαγωγούμαι μέσα από τα - διαφημιστικά και μη - videos
που ετοιμάζουν τα μεγάλα κλαμπ και ποστάρουν στο youtube με συχνότητα
που δεν σε αφήνει να πλήξεις, να βαρεθείς, να μείνεις χωρίς υλικό. Είναι
αμέτρητες οι φορές που έχω εντυπωσιαστεί με τα videos της Μπαρτσελόνα,
της Μπάγερν, της πλειονότητας των μεγάλων αγγλικών ομάδων, της
Γιουβέντους, της Μίλαν και των εταιρειών που συνεργάζονται χορηγικά με
τις κορυφαίες ευρωπαϊκές ομάδες. Είναι αμέτρητες οι φορές που έχω πιάσει
τον εαυτό μου να ζηλεύει και να μένει με τον καημό του “γιατί εμείς να
μην ψυχαγωγούμαστε από το ελληνικό ποδόσφαιρο και να αναγκαζόμαστε να
ψάχνουμε τέτοια τροφή μόνο στα ξένα κανάλια του youtube για να
μοιραζόμαστε τέτοια videos, στα οποία πρωταγωνιστούν μόνο οι ξένοι
ποδοσφαιριστές και ποτέ οι Ελληνες;”.
Ηταν πολύ σπάνιες οι ελληνικές εξαιρέσεις. Οι περισσότερες ήταν γέννημα της τύχης ή της συγκυρίας. Αλλοτε μια ομάδα εκμεταλλευόταν το περιεχόμενο που είχε γεννήσει η μια στιγμή, άλλοτε ερχόταν μια διαφημιζόμενη εταιρεία κι έκανε μια καλή δουλειά, κάπως έτσι, μέχρι εκεί. Μέχρι το περασμένο καλοκαίρι, που ο ΠΑΟΚ και ο Ολυμπιακός άρχισαν να αποδίδουν και σε αυτό το πεδίο. Πήραν ανθρώπους που εργάζονται για να δημιουργούν και να παράγουν περιεχόμενο, εικόνες και ήχους από τη ζωή της ομάδας και να τα μοιράζονται με τους οπαδούς, μέσα από τα social media.
Το βίντεο με την ξενάγηση του Κατσουράνη στο εσωτερικό του ΠΑΟΚ, από την προετοιμασία της ομάδας στο εξωτερικό, και αυτή η διαφήμιση του Ολυμπιακού, μαζί με το βίντεο από τα making off, το βίντεο από το πούλμαν και το αεροπλάνο της Εθνικής ομάδας είναι τα πρώτα δείγματα που επιτρέπουν στον παρατηρητή να αντιληφθεί ότι οι ελληνικοί σύλλογοι, όπως και η Εθνική, αρχίζουν να βρίσκουν τον δρόμο, να γίνονται πιο εξωστρεφείς, να μοιράζονται και ανθρώπινες και όχι μόνο αθλητικές στιγμές με τους οπαδούς, να ψυχαγωγούν.
Φυσικά, πέρα από όλα τα άλλα, από αυτόν τον δρόμο οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι καταφέρνουν να βγαίνουν ωφελημένοι και οικονομικά. Οχι μόνο επειδή κερδίζουν χρήματα μέσα από τις διαφημίσεις που παράγουν, αλλά και επειδή πετυχαίνουν επιχειρηματικές συνέργειες και δημιουργούν νέα προϊόντα, τα οποία συνεκμεταλλεύονται με τις εταιρείες που τα παράγουν. Την ίδια ώρα που καταφέρνουν να επιτυγχάνουν αδιανόητα υψηλά ποσοστά διείσδυσης στα ηλικιακά κοινά που έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει με την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Χάρη στα social media οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι καταφέρνουν να φέρνουν κοντά και να βάζουν στο κλίμα οπαδούς που ζουν χιλιάδες ή και δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την χώρα και την παραδοσιακή έδρα τους. Καταφέρνουν να γεννούν οπαδούς και εν δυνάμει καταναλωτές σε όλο τον πλανήτη. Και να πλουτίζουν, βαραίνοντας συγχρόνως το brand name τους και επιδεικνύοντας το βάρος τους και με τα σύγχρονα metrics, αυτά που λαμβάνει υπόψη η σύγχρονη αγορά, δηλαδή την απήχηση που μετράται από τα ψηφιακά εργαλεία.
Ολα τα παραπάνω φυσικά δεν είναι άγνωστες λέξεις στην Ελλάδα. Υπάρχουν ένα σωρό αξιόλογα στελέχη της ψηφιακής αγοράς που τα αντιλαμβάνονται, που έχουν εξοικειωθεί με τα social media, που ξέρουν να κάνουν επικοινωνία και marketing μέσα από αυτά. Δυστυχώς όμως το παρωχημένο ελληνικό ποδόσφαιρο τους δίνει τις ευκαιρίες με το σταγονόμετρο. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό που έχουν κάνει τέτοια βήματα ο ΠΑΟΚ και ο Ολυμπιακός, όπως εσχάτως και η Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου. Επειδή μπορεί να δημιουργήσουν μόδα, να ανοίξουν τα κλειστά ελληνικά κεφάλια και κάπως έτσι το ελληνικό ποδόσφαιρο να αλλάξει εποχή και να ζήσει επιτέλους στη σύγχρονη ελληνική εποχή και όχι στην προηγούμενη.
Ηταν πολύ σπάνιες οι ελληνικές εξαιρέσεις. Οι περισσότερες ήταν γέννημα της τύχης ή της συγκυρίας. Αλλοτε μια ομάδα εκμεταλλευόταν το περιεχόμενο που είχε γεννήσει η μια στιγμή, άλλοτε ερχόταν μια διαφημιζόμενη εταιρεία κι έκανε μια καλή δουλειά, κάπως έτσι, μέχρι εκεί. Μέχρι το περασμένο καλοκαίρι, που ο ΠΑΟΚ και ο Ολυμπιακός άρχισαν να αποδίδουν και σε αυτό το πεδίο. Πήραν ανθρώπους που εργάζονται για να δημιουργούν και να παράγουν περιεχόμενο, εικόνες και ήχους από τη ζωή της ομάδας και να τα μοιράζονται με τους οπαδούς, μέσα από τα social media.
Το βίντεο με την ξενάγηση του Κατσουράνη στο εσωτερικό του ΠΑΟΚ, από την προετοιμασία της ομάδας στο εξωτερικό, και αυτή η διαφήμιση του Ολυμπιακού, μαζί με το βίντεο από τα making off, το βίντεο από το πούλμαν και το αεροπλάνο της Εθνικής ομάδας είναι τα πρώτα δείγματα που επιτρέπουν στον παρατηρητή να αντιληφθεί ότι οι ελληνικοί σύλλογοι, όπως και η Εθνική, αρχίζουν να βρίσκουν τον δρόμο, να γίνονται πιο εξωστρεφείς, να μοιράζονται και ανθρώπινες και όχι μόνο αθλητικές στιγμές με τους οπαδούς, να ψυχαγωγούν.
Φυσικά, πέρα από όλα τα άλλα, από αυτόν τον δρόμο οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι καταφέρνουν να βγαίνουν ωφελημένοι και οικονομικά. Οχι μόνο επειδή κερδίζουν χρήματα μέσα από τις διαφημίσεις που παράγουν, αλλά και επειδή πετυχαίνουν επιχειρηματικές συνέργειες και δημιουργούν νέα προϊόντα, τα οποία συνεκμεταλλεύονται με τις εταιρείες που τα παράγουν. Την ίδια ώρα που καταφέρνουν να επιτυγχάνουν αδιανόητα υψηλά ποσοστά διείσδυσης στα ηλικιακά κοινά που έχουν γεννηθεί και μεγαλώσει με την χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Χάρη στα social media οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι καταφέρνουν να φέρνουν κοντά και να βάζουν στο κλίμα οπαδούς που ζουν χιλιάδες ή και δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την χώρα και την παραδοσιακή έδρα τους. Καταφέρνουν να γεννούν οπαδούς και εν δυνάμει καταναλωτές σε όλο τον πλανήτη. Και να πλουτίζουν, βαραίνοντας συγχρόνως το brand name τους και επιδεικνύοντας το βάρος τους και με τα σύγχρονα metrics, αυτά που λαμβάνει υπόψη η σύγχρονη αγορά, δηλαδή την απήχηση που μετράται από τα ψηφιακά εργαλεία.
Ολα τα παραπάνω φυσικά δεν είναι άγνωστες λέξεις στην Ελλάδα. Υπάρχουν ένα σωρό αξιόλογα στελέχη της ψηφιακής αγοράς που τα αντιλαμβάνονται, που έχουν εξοικειωθεί με τα social media, που ξέρουν να κάνουν επικοινωνία και marketing μέσα από αυτά. Δυστυχώς όμως το παρωχημένο ελληνικό ποδόσφαιρο τους δίνει τις ευκαιρίες με το σταγονόμετρο. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό που έχουν κάνει τέτοια βήματα ο ΠΑΟΚ και ο Ολυμπιακός, όπως εσχάτως και η Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου. Επειδή μπορεί να δημιουργήσουν μόδα, να ανοίξουν τα κλειστά ελληνικά κεφάλια και κάπως έτσι το ελληνικό ποδόσφαιρο να αλλάξει εποχή και να ζήσει επιτέλους στη σύγχρονη ελληνική εποχή και όχι στην προηγούμενη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου